Att göra ord till mina egna

Har som sagt var funderat en del efter min lektion på Bodaskolan. Jag brukar generellt vara lite konservativ och vill gärna göra saker till ”mina egna” innan jag använder dem. Detta gäller allt från nya kläder till ord. Och det som nu hänt tack vare lektionen på Bodaskolan är att jag ”gjort” heteronorm och homofobi till ”mina” ord. Jag har tidigare undvikit att använda dessa ord såväl i tal som i skrift, men nu har jag på mitt eget vis gjort dem till mina egna. Under lektionen utgick jag från en förklaringsmodell utformad av Krister Fahlstedt, HoF, kallad ”Från ord till handling” där jag lagt in mina egna erfarenheter av homofobi. Denna skala består av heteronormativitet, vardagshomofobi och homofobi. Innan lektionen funderade jag en del på hur jag påverkats av andras negativa syn på homosexualitet och jag kom med lätthet på ett antal händelser i min vardag som på ett tydligt sätt kunde vissa eleverna hur man som homosexuell påverkas av omgivningens heteronormativitet och homofobi. Att som homosexuell osynliggöras och uppleva ett utanförskap då omgivningen följer en norm, heteronormativitet, som i ord, skrift och handling antar att alla är heterosexuella, eller att alla önskas vara heterosexuella. Ett exempel är att man antas vara ihop med någon av motsatt kön såväl när man är tonåring, som när man är vuxen och deltar i ett samtal på sin arbetsplats. Jag har själv en arbetskamrat som uttryckt hur trevlig jag är och hur mycket jag skulle passa med en tjej, och hur synd det är att jag är homosexuell. Att diskrimineras eller trakasseras vilket skapar utestängning, lidande och kanske sjukskrivning är då man i sin omgivning upplever vardagshomofobi. Detta är ett ord som jag inte riktigt gjort till mitt eget ännu, då jag tycker att ordet låter som om det skulle innebära något trivialt, när det egentligen handlar något som förstör liv för människor. Något som hänt mig ett antal gånger är att arbetskamrater som jag berättat om min homosexualitet för, har fällt kommentaren; det är okej, så länge du inte rör mig för då är det jävligt äckligt. Eller när man märker att arbetskamrater undviker att byta om samtidigt som man själv. Slutligen har vi homofobi. Att utsättas för våld eller hot om våld skapar rädsla och ger psykiska och fysiska skador. Det exempel som jag gav eleverna denna lektion var något som hände mig när jag på träff med en kille på ett uteställe här i Borås. Vi satt en bit in i lokalen då vi gärna ville vara för oss själva, när en kille går förbi och ropar till oss att han bjuder oss killar på en drink. Jag reagerar inte nämnvärt då jag inte tror att han pratar med oss. Men det visar sig att det var oss han menade då han hällde drinken över killen jag är på träff med och ropar bögdjävlar efter oss. Efter den första chocken lagt sig och jag förstår vad som hänt vill jag gå prata med personalen, men killen jag är på träff med vill inte skapa en scen och han bestämmer sig för att gå hem och byta om. När vi ska gå ner för trappan till nedervåningen står killen som hällde drinken över oss där, tillsammans med några kompisar och de ropar fjollor och bögdjävlar efter oss. Hela stämningen kändes väldigt hotfull men vi väljer att gå därifrån så fort det går. Dessa exempel var bara ett fåtal saker jag kom på att jag varit med om, men de gav eleverna på ett enkelt och tydligt sätt insikt om vad homofobi är och hur det påverkar människor.


Kommentarer
Postat av: Benny

Tänkte inte skriva mer kommentarer men blev så arg när jag läste detta inlägg. För homosexuella behandlas fortf. På 2000 talet som smittbärande men botningsbara individer som är sexfixerade och tafsar på allt som rör sig.
OTROLIGT!!

2006-11-27 @ 10:58:26
Postat av: Jenny

Varje gång jag läser på din blogg så blir jag lika imponerad över ditt sätt att formulera dig och ditt skriftspråk. Du borde börja frilansa som journalist, jag tror dina artiklar skulle vara mycket intressanta att läsa. // Kram Jenny

Postat av: Jenny

Glömde skriva att jag skulle ge mycket för att få närvara på en av dina föreläsningar. ;-)

2006-11-27 @ 19:30:06
URL: http://www.karlsdotter.blogg.se
Postat av: Åke Englund

Måste hålla med dig Benny, det är otroligt. Jag ser dock en klar förändring med tiden, vad som är viktigt tror jag, är att man inte tror att "allt" är bra och tycker att vi är "färdiga". Fördomar finns fortfarande
och de allra flesta tror sig fortfarande inte känna en homosexuell och det man inte har i sin närhet blir lätt att utveckla och bibehålla fördommar mot.
Uppskattar dina kommentarer!
/Åke

2006-11-27 @ 23:12:38
URL: http://akeenglund.blogg.se
Postat av: Åke Englund

Tack Jenny, uppskattar ditt beröm.Det motiverar mig i mitt skrivande, ska erkänna att det kräver lite engagemang att skriva denna blogg.
Ha det gott!
/Åke

2006-11-27 @ 23:16:13
URL: http://akeenglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback