The Vitruvian Man

"The Vitruvian Man"

När jag var hemma hos en bekant märkte jag att han tagit bort en tavla och jag frågade varför han tagit bort tavlan. Jag fick då till svar att han skulle ha skulle ha visning av huset för eventuella köpare och att han var rädd för att tavlan skulle göra huset mer svårsålt eller sänka värdet på huset. Jag frågade hur tavlan kunde göra huset mer svårsålt eller sänka priset, tavlan var ju en reproduktion av Leonardo da Vincis världsberömda teckning av ”The Vitruvian Man”. Han svarade då att han var rädd för att eventuella köpare skulle misstänka eller förstå att han var homosexuell, han var rädd att eventuella köpares fördomar om homosexuella skulle göra att inte ville köpa huset eller att huset på grund av detta skulle anses mindre attraktivt och därmed sjunka i värde. Jag undrade varför eventuell köpare skulle komma till slutledningen att han var homosexuell på grund av denna tavla. Han svarade då att objektet på tavlan var naken och att konstnären Leonardo da Vinci av många antas ha varit homosexuell, detta skulle kunna få eventuella köpare att fatta misstankar. Jag funderade på han sade och ja, mannen på teckningen ”The Vitruvian Man” är naken. Leonardo da Vinci forskade i människans anatomi och teckningen är en studie av människans anatomi, därav att ”The Vitruvian Man” är naken. Konstnären Leonardo da Vinci anklagades den 8 april 1476 anonymt för homosexualitet och ställdes inför domstol i Palazzo Vecchio, anklagelsen ledde inte till något men det kan förklara uppfattningen om att han skulle vara homosexuell men än idag vet man inte huruvida han var homo- eller heterosexuell. Så visst kan man hårdra det och tänka att denna tavla av en naken man, målad av en konstnär som uppfattas som homosexuell, misstänkliggör ägaren som homosexuell.

Detta var hur min vän upplevde situationen, det var hans rädslor och värderingar och jag kan inte säga att hans upplevelse av situationer var rätt eller fel. Jag kan heller inte veta vilka värderingar och fördomar eventuella köpare har. Min väns handling fick mig dock under lång tid efteråt att fundera på hur vi anpassar oss efter andras fördomar, men också efter våra egna fördomar om andras förmodade fördomar. Hur mycket är det värt att anpassa sin värld efter egna och andras fördomar? Inser vi själva när våra egna fördomar blir så stora att de tar oberättigat stor plats? Inser vi själva när våra egna fördomar förminskar våra egna liv? När andras fördomar förminskar våra liv, säger vi då till? Tar vi själva ansvar för våra egna liv?


Kommentarer
Postat av: benny

har lite svårt att man tro att man skulle förknippa tavlan med homosexuallitet, man får nog sätta sig ner och fundera om man inte är lite väl paranoid som tar ner ett välkänt konstverk för att förhoppningsvis få sålt en lägenhet.hade han tagit ner gråtande barn för att inte bli misstänkt för pedofil och sadist? gillar personligen inte dom tavlorna själv men tyckte det var en bra jämförelse.

2006-12-14 @ 12:11:19
Postat av: Åke Englund

Hej Benny.
Håller med dig om att det blir lite absurt, man får nog tänka efter lite och sätta saker i perspektiv ibland. Gillar dina jämförelser, de sätter verkligen saker i perspektiv.
/Åke

Postat av: Anonym

duktig du är!!! imponerad av din layout och en del av det du säger,,, att du bara orkar!

2008-03-16 @ 23:53:07
Postat av: Åke Englund

Tackar :)
/Åke

2008-03-17 @ 00:08:27
URL: http://akeenglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback