Åke Vs Arne

Åke Vs Arne

Äntligen har Böglobbyn börjat finna en fungerande form, måndagens avsnitt var förhållandevis bra. Kvällens ämnen var Åke Green och homosexualitet bland djur. En intervju med Åke Green som var riktigt intressant, med en fråga som för mig hade ett givet svar: Är Åke Green det fria ordets apostel, eller är yttrandefriheten mest en ursäkt för att kunna prata skit om bögar?

Enligt min mening är det bara hyckleri att tala om Åke Greens predikan som yttrandefrihet, hans predikan bestod av hat och fördomar framförda av en pastor som tror sig vara en religionsfrihetens riddare. Dessvärre hade en fällande dom gett honom ett än större martyrskap och dagens avsnitt av homolobbyn visar alltför tydligt att många kristna inte kan se skillnad på religions- och yttrandefrihet och hat.

Ett stort plus till Arne Weise som har kommenterat all världens djur i tv. Men aldrig djur som har samkönad sex.
– Då hade jag fått sparken.
Arne Weise gav kvällens avsnitt värme, till motsats mot den kalla och fanatiska Åke Green, och tog härlig revansch med en djupdykning i en värld av homosexuellt beteende bland djur.


Kommentarer
Postat av: Oscar

Jag tycker att yttrandefriheten är väldigt viktig. Inget eller ingen ska få inkräkta på på vår rätt att säga vad vi tycker. Då kan samhället aldrig utvecklas. Sen är det ju allas rätt att tycka vad man vill om det som sägs. Dessutom är ju tillgängligheten av nya källor oändlig. Nöjd dig aldig med bara ett perspektiv. Se det som en skyldighet att finna fler perspektiv.
Så Åke har rätt att säga vad han vill. Både pastorn och du. Församlingens ansvar i det hela är ju en helt annan histora.

Postat av: Åke Englund

Hej Oscar! Jag håller med dig om att yttrandefriheten är väldigt viktig. Men jag anser också att det finns en gräns för när det man säger övergår i en hatets retorik, en retorik som i förlängningen uppmanar till och motiverar hatets praktik. Och jag tycker att Åke Green genom sin predikan gömt sig bakom religionsfrihet för att förkunna en hatets retorik. Yttrandefriheten är viktig för samhällets utveckling och inte minst homosexuella har haft stor nytta av yttrandefriheten men jag förstår inte hur det Åke Green predikar kan vara positiv för samhällets utveckling. Jag nöjer inte mig med bara ett perspektiv och jag är till fullo för diskussion och debatt men att predika hat är ingen debatt eller diskussion. Så jag kan inte se att Åke Green eller någon annan har rätt att säga precis vad han vill. Inte om han predikar att homosexuella är cancersvulster, pedofiler eller har sex med djur, hans retorik är skrämmande lik nazisternas.
/Åke

2006-12-13 @ 23:01:32
URL: http://akeenglund.blogg.se
Postat av: benny

tillbaks igen! känner mig hedrad att du vill använda mina citat.det är bara att ta för sig. håller med dig om att yttrandefriheten är viktig men det åke green sysslar med är inte yttrandefrihet utan det är rent hat och att en präst utrycker sig på det viset som han gör så skulle han sätta sig ner och tänka över sitt kall. det handlar om att älska inte hata.

2006-12-14 @ 11:57:22
Postat av: Åke Englund

Hej Benny!
Det glädjer mig att du är tillbaka, det har varit lite tomt utan din feedback. Roligt att du känner dig hedrad av att jag använder mig av dina citat, jag tackar och önskar dig välkommen tillbaka!
/Åke

2006-12-14 @ 23:25:45
URL: http://akeenglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback