Raballder

Raballder

Fotograf: Agnete Brun/Motlys AS

På onsdagskvällen såg jag den första delen av dokumentärserien Raballder, serien sänds i sex delar, på onsdagar kl. 20.30 i SVT2. I denna norska dokumentärserie får tittarna bekanta sig med idrottsutövarna i handbollklubben Raballder. Spelarna kom till Division 4-klubben efter att ha kommit ut som homosexuella. Flera har spelat handboll i högre divisioner, några i ungdomslandslaget, men för killarna i laget ter sig en framtid som idrottare och bög på elitnivå som en omöjlighet oavsett gren. I serien söks orsakerna till denna exkludering, och svaret verkar stå att finna i såväl homofobi i närmiljön som okunniga idrottsledare.

När jag såg seriens första avsnitt slogs jag av hur snarlika våra erfarenheter är, att vi stöter på samma attityder och fördomar trots att det är olika länder. Homosexuella gör samma val att flytta till större städer för att nå en större acceptans för den man är. Vi skapar till och med samma interna humor inom gruppen. Att serien dessutom skildrar homosexuella inom sportens värld gör det hela extra intressant då tystnaden om homosexuella inom idrotten är i det närmaste total.



Kommentarer
Postat av: Kenneth

Nå finnes også serien på DVD som inneholder hele TV-serien, samt internasjonal versjon på 52 min., alle trailere og ekstra scener som ikke er vist før.
Mvh Regissøren


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback