Drömmar om lyckans tempel

Det finns ögonblick då jag gör saker på ren rutin och tankarna flyter iväg. I synnerhet på jobbet när jag kan stå i kassan i flera timmar i sträck så finns det stunder då jag fysiskt är på jobbet men mina tankar är långt borta. Ofta kan det börja som en känsla som jag känt när jag varit någonstans och med tiden kan fantasin bli så verklig att det känns som att jag är någon annanstans. Som oftast hamnar jag på en av alla biografer jag besökt, jag har den stora lyxen att kunna säga vilken som är min favoritbiograf i städer som New York, Philadelphia, Seattle och San Fransisco. Vissa biografer kan jag tycka om och drömma mig tillbaka till för filmerna jag sett där men ofta så handlar det om biografer vars salonger jag tyckt om, lokalernas design, stolarna i biosalongen eller akustiken i lokalerna. Oftast kan jag längta tillbaka till specifika biografer i städer som jag inte vet om jag kommer att besöka igen. Eller kanske handlar det om att besöken varit bland de viktigaste och mest givande ögonblicken i mitt liv, de stunder då jag verkligen varit lycklig. Och jag besöker dem ofta i mina drömmar, tankar och fantasier när min vardag blir alltför tråkig, när livets flod flyter trögt och bottenslammet förmörkar vardagen.


Kommentarer
Postat av: Humle

Gillar texten!

Postat av: Creutz

"när livets flod flyter trögt och bottenslammet förmörkar vardagen."



Lysande formulering!

2011-02-28 @ 18:05:04
URL: http://literature-connoisseur.blogspot.com
Postat av: J. Åke Englund

Tackar! :)

2011-03-01 @ 00:18:11
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback