Förmedling av historia

Under ett arbetspass samtalade vi om vilken slags tryck man skulle vilja ha på en tygkasse om man själv fick välja. Vi kom fram till att ett citat skulle vara intressant och vi kom alla fram till olika citat. Jag valde ett citat av Harvey Milk: "If a bullet should enter my brain let that bullet destroy every closet door in the country". Jag förklarade att garderoben står som metafor för att leva i en instängd värld där man inte känner att det är möjligt att leva öppet som homosexuell och att den öppet homosexuelle politikern Harvey Milk utsattes för flera dödshot och att han efter dessa uttalade citatet som jag valt. Vi pratade vidare och jag berättade om Harvey Milk och filmen om hans liv som nu går på bio, när jag berättade att Milk blev skjuten så blev mina arbetskompisar berörda över det faktum att han blev mördad men också över att de inte hört historien om honom. Det kändes tråkigt att de inte hört om Milk men samtidigt så kändes det bra då jag kunde lära dem något om "min" historia.

Idag publicerades en artikel i Borås Tidning som handlade om en utställning på Sjöfartsmuseet i Göteborg. I artikeln skriver jag bland annat om att färgen rosa som symbol ursprungligen kommer från andra världskriget då homosexuella män i koncentrationslägren tvingades att bära en rosa triangel. Det visade sig att flera av mina arbetskamrater inte visste något om detta och att jag återigen kunde lära dem något om homosexuellas historia. Vid första reaktionen kan det kännas beklämmande att homosexuellas historia är så okänd men samtidigt känner jag en slags stolthet i att kunna förmedla den till människor i min omgivning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback