Dans som tankeväckare

Ända sedan jag började engagera mig i homosexuellas rättigheter så har jag aldrig känt mig bekväm med saker som demonstrationer och manifestationer. Under alla år har jag funderat på alternativa sätt att belysa och lyfta fram viktiga frågor. Visst har jag deltagit i demonstrationer och manifestationer och jag kommer säkerligen att göra det igen men, det går alltid en liten rysning längs ryggraden när jag blir tillfrågad om att delta i demonstrationer och manifestationer. Och när jag var på dansföreställningen "To be straigt with you" så gick det rysningar längs ryggen på mig, men på ett bra sätt denna gången. För föreställningen lyckades verkligen lyfta fram svåra frågor, hemska situationer och tragiska öden på ett nästintill dokumentärt sätt. Samtidigt som det var vackert och engagerande. Och lättillgängligt Och tänkvärt. Och tankeväckande. Allt som man vill att en demonstration eller manifestation ska vara. Men det blir så ofta något annat, eller åtminstone så upplever jag det så. Den upplevelse jag fick under  dansföreställningen "To be straigt with you" bekräftar och förstärker min upplevelse, idé och tanke om att jag personligen ska försöka skapa något kulturellt som lyfter fram saker som homosexuellas rättigheter, upplevelsen att vara homosexuell och inte minst tillåter homosexualiteten vara något positivt, starkt och vackert. Någonstans så tror jag att jag närmar mig allt detta genom mitt skrivande för Borås Tidnings kultursidor med allt forskande och sökande som detta innebär


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback