Andra bilder av samma jul

Julen närmar sig snabbt men den där rätta julkänslan saknas fortfarande. Den där magin och spänningen som man hade som barn upplever jag inte som vuxen, i synnerhet inte som singel utan familj. Något som jag som jag först som vuxen har insett att är att jag har haft den otroliga förmånen att uppleva fantastiska och magiska jular som barn, trots min uppväxt en familj som på många sätt var dysfunktionell, att dessutom leva som anhörig till en alkoholist har dessutom satt sina spår på min uppväxts julfirande.
Under många år som vuxen har jag bara kunnat se det negativa med min uppväxts julfirande och inte insett hur mycket magi och stämning det trots allt funnits kring att fira jul. Att fira jul hos min mormor och morfar har inneburit ett överflöd av stämning och magi. Riktig gran som jag fick följa med och hugga ner. Ett matbord som dignade av mat i överflöd. Snö och sparkåkning. Att titta på Trolltyg i tomteskogen varje anndag jul på övervåningen i det över 100 år gamla huset. På övervåningen bodde mormors bror och hans fru och där fick man alltid knäck och ännu mer mat.
Dagarna mellan jul och nyår tillbringade man i något av husets alla rum. Huset hade flera sovrum, sal och bibliotek, ett stort kök där man fick hämta mat när man än ville ur de stora kylskåpen som gick från golv till tak. Huset hade två öppna spisar och som det största barnbarnet fick jag alltid ansvara för eldandet i öppna spisen. Då huset var stort och hade många rum fanns det möjlighet att komma undan och få vara ifred med den bok man fått i julklapp.
När mormor var färdig med disken efter maten fanns det inget bättre än att gå en lång promenad med hundarna i den knarrande snön genom mörka skogar och längs den frusna Storsjöns stränder. Mormor och jag hade en speciell relation och vi kunde prata hur mycket som helst samtidigt som många av våra långa hundpromenader skedde i tystnad och ett tankarnas samförstånd. Julafton hade mycket magi som jag under flera år glömt bort men som jag nu börjar komma ihåg då jag tillåter mig själv att se förbi det jobbiga och negativa i min uppväxt, det negativa finns fortfarande kvar men jag tillåter mig även att se allt det positiva, magiska och spännande som fanns under min uppväxts julfirande.


Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för länken till radiointervju, en bra intervju tycker jag!
Du lyckas verkligen bra med att beskriva en magisk jul! Verkar vara mysiga jular du upplevde som barn.
Tycker också att det blir svårare med att få spänningen och magin som vuxen. Kanske för att som barn hade man sitt jullov som man fick någon speciell känsla. Nu när man är vuxen jobbar man och får inte de avbrottet. Jag tillhör den kategorin som jobbar hela julen. Men ska förhoppningsvis få lite julkänsla när klapparna öppnas och man umgås med familjen mellan arbetspassen!/Anna

2007-12-16 @ 15:23:05
Postat av: Åke Englund

Va kul att du tyckte intervjun var bra, alltid kul med positivg feedback.
Jag ska också arbeta hela julen, ganska kul att jobba julafton, att vi har öppet uppskattas och många är glada så det är en trevlig dag att jobba.

2007-12-17 @ 00:36:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback