Samma nyhet – olika förväntningar och rädslor

Samma nyhet – olika förväntningar och rädslor


Foto/Ill: Jim Elfström/IKON

 

På Dagen.com kan man idag läsa nyheten ”Välsignelseakt på väg att införas”. På QX.se har man nyheten ”Välsignelsebeslut uppskjutet”. Båda följs av nästan identiska rapporter om att Kyrkostyrelsen inte ville fatta beslut om välsignelseakt utan att man vill att ordningen för välsignelseakten skall bearbetas ytterligare. På både Dagen.com och QX.se har man ett uttalande av ärkebiskop Anders Wejryd som säger: – Det är ingen som helst tvekan om att välsignelseakten kommer att införas.

Det blir lite lustigt att se samma nyhet vinklas utifrån vilken utgångspunkt man har, om man har en förväntan eller om man har en rädsla. En förväntan om att bli behandlad på lika villkor eller en rädsla för att bli tvingad att behandla alla på lika villkor. Kan det vara så enkelt eller har jag dragit alltför långtgående slutsatser? Kommer vi i framtiden tycka att det var så enkelt? Jag tycker att det är så enkelt så länge en förrättad vigsel också innebär myndighetsutövning men om man enbart ser det som en religiös ceremoni känner jag mig inte lika säker. Det är diskriminering javisst, men religionen kanske tar längre tid på sig att förändras än vad lagar och förordningar gör. Men å andra sidan, berättigar det diskriminering?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback