Att hålla handen...

Att hålla handen...

Se till att hålla din kära i handen så mycket du bara kan. Enligt en amerikansk studie motverkar det nämligen stress. Tvåsamhet gör människan gott. Vi blir mindre stressade och känner oss mer trygga – speciellt av att hålla någon i handen när vi befinner oss i svåra situationer. Det visar en amerikansk studie som gjorts vid ett universitet i Virginia i USA. Resultatet från undersökningen har publicerats i tidskriften Psychological Science.

 

Tänkte på det där med att hålla handen när jag läste om studien, om hur olika hålla i handen uppfattas. Ett ex till mig var inte så mycket för att hålla i handen, inte för att han skämdes över att vi var ihop. Inte heller för att han skämdes eller hade svårt för att stå att vi var två killar som var ihop. Han var helt enkelt bara inte en fysisk person brukade han säga. Ett tidigare ex till mig ville bara hålla mig i handen när vi var ensamma. När jag var öppen om min homosexualitet på min arbetsplats och mina arbetskamrater ville låta honom vara en del av min vardag, på samma sätt som deras pojk- och flickvänner var en del i deras vardag i allt från personalfester till att hämta upp sin partner på arbetet vid dagens slut, tog hans ork, mod och styrka slut. Han kallade mig för rosa vimpelviftare (på den tiden var färgen rosa och den rosa triangeln synonymt för homosexuella och homosexuella män i synnerhet, idag har ju regnbågsflaggan helt tagit över) och störde sig enormt på min öppenhet som skvätte över på honom vilket han inte var redo för. Sedan finns även aspekten hur folk i omgivningen reagerar när man håller varandra i handen. Som homosexuell är man inte lika privilegierad som heterosexuella då att hålla sin partner i handen automatiskt innebär att man syns trots att det inte är syftet, att hålla hand med den man är ihop med handlar ju om att känna närhet till den man är tillsammans med. Bland de reaktioner som jag som homosexuell kille ofta stött på när jag hållit min partner i handen är att:

-Måste de visa sin sexualitet sådär. Vanlig reaktion från personer över 40.

-Gud va gulligt, jag ääälskar bögar, de är så söta. Vanlig reaktion från tonårstjejer.

-Fy fan, kolla bögarna, öhh, ska ni ha stryk eller? Vanlig reaktion från tonårskillar.

När hålla i handen egentligen handlar om att vara nära den man är ihop med, känna samhörighet men också att visa samhörighet. Och som det nu är bevisat, också känna trygghet och bli mindre stressade. Men jag är så singel som man kan bli, så det blir nog lugnt på hålla-handen-fronten ett tag till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback