Frågan är fri

Jag hade kommit lite mer än halvvägs genom lektionen en av eleverna räckte upp en hand för att ställa en fråga. Jag avbröt mig och lyssnade på hans fråga. Han hade svårt med språket och han ställde ingen fråga i egentlig mening utan försökte mer säga något. De andra eleverna i klassen såg frågande ut och ingen verkade förstår om han hade en fråga eller om han mer ville säga något. Själv insåg jag inom några sekunder att han försökte förklara att homosexualitet var en synd enligt hans religion. De andra eleverna i klassen förstod inte och började titta ännu mer frågande på honom och någon frågade vad han menade. Han lyckades inte göra sig förstådd utan var mer irriterad över att vi inte förstod vad han menade. Jag bad om ursäkt och sa att om jag förstod honom rätt så tyckte han att homosexualitet var fel. Han nickade glatt för att han hade lyckats bli förstådd. Jag sa att vi lever i ett fritt land och att det var fritt fram för honom att tycka och uttrycka det men jag gärna fortsatte min föreläsning och tog frågor istället då jag bara hade en timma till mitt förfogande. Han såg rätt missnöjd ut men tycktes godta min förklaring och de övriga i klassen vände sig tillbaka mot mig och fortsatte att lyssna. Lektionen gick fortsatt bra och jag fick frågor istället för åsikter. Lektionen drog över några minuter vilket alltid känns som ett gott tecken på elevernas intresse. Men någonstans inom mig gnagde killens sätt på mig när jag lämnade skolan.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Vad som är "rätt" och vad som är "fel" är en subjektiv bedömning. Den kan vara präglad av religon, uppväxt och erfarenheter. Försök att inte låta dig påverkas av negativa personer (ja, jag vet att det är svårt). Jag lovar dig att det är långt många fler som är positiva till dig och det du gör :)

Postat av: Mio

Åke, skit i honom! Bli inte påverkad vad han tycker om din sexualitet, du är inte din sexualitet för du är DU! Och bara för att du gillar killar så är inte det "fel", ligg med vem du vill och bli kär i vem du vill.

Självklart är det jobbigt att bli bemött med motstånd, jag vet hur det är (och du vet att jag vet det), men samtidigt får man försöka tänka att det är de personerna som det är "fel" på och synd om. De har antagligt blivit uppfostrade av idioter och det kan ju inte de hjälpa...

STAY STRONG AND KEEP YOUR HEAD HIGH!!

2012-02-22 @ 20:44:19
URL: http://ointaglig.blogspot.com
Postat av: /Åke

Tack för ert stöd :)

/Åke

2012-02-23 @ 00:09:08
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback