Första mötet

Jag hade flyt och orden tycktes skapas i kontakten mellan fingrarna och tangenterna istället för i mitt huvud. Ljudet från de andra gästerna på caféet låg som en matta av ljud i bakgrunden och samtidigt som jag kunde höra dem så kunde jag inte urskilja enstaka detaljer utan ljudet fanns bara där. För en del skulle det kunna vara störande men för mig var det en av anledningarna till att jag tar med mig datorn till ett café för att skriva på min bok. Fingrarna rörde sig över tangenterna och jag var så fokuserad på att skriva att jag först inte märkte killen som hade satt sig bredvid mig. Han satt bara någon meter ifrån mig och sa ingenting utan tittade på mig när jag skrev, det var svårt att gissa ålder på honom men han såg ut att vara 5-6 år gammal. När han märkte att jag sett honom så frågade han mig om jag var en författare. Hur svarar man på den frågan? När är man en författare? När man skrivit ett visst antal böcker? När man blivit publicerad? När man lever på sitt skrivande? Men jag svarade att jag var det, ingen ide att förvirra killen med mina tankar. Med stora ögon nickade killen åt mitt svar och det var som att han fått svaret på ett av livets stora frågor och nu fascinerat studerade mig och mitt skrivande. Hans mamma kom fram till oss och sa åt honom att inte störa mig när jag jobbade och de gick iväg till ett annat bord där de fikade. Jag fortsatte att skriva men så efter en stund kom mamman fram till mig och jag tittade upp från datorn. Hon bad om ursäkt för att hon störde men hon undrade om hennes son skulle kunna få en autograf av mig. Han hade aldrig träffat en författare. Förvånad tittade jag bort mot bordet där killen satt och blygt vinkade han till mig. Jag vinkade tillbaka och skrev min namnteckning på pappersbiten kvinnan hade med sig. När de gick ut från caféet vände sig killen om och vinkade. Jag log och vinkade tillbaka.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Men åh vad fint! Och det är klart att du är en författare! Du skriver ju massor, inte behöver du tvivla på det! Kram

2011-11-08 @ 22:20:35
Postat av: Anonym

Tack Hanna, du har rätt, kan lägga den energin på annat :)

/Åke

2011-11-09 @ 00:55:34
Postat av: Creutz

Härligt!

Postat av: /Åke

tackar ödmjukast

/åke

2011-11-17 @ 20:39:45
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback