Barnasinne

Jag kom på mig själv med att skratta så mycket att andra vände sig om och tittade roat och nyfiket på mig när jag satt där på caféet och läste min bok. Boken var rolig samtidigt som jag kände mig lyckligt för huvudpersonens skull. Jag läste vidare och efter en stund blev jag så arg på vändningen som handlingen i boken tagit att jag lade ifrån mig boken och tittade mig ilsket omkring. Jag tittade på boken när den låg på bordet framför mig och tänkte tillbaka på när jag köpte boken i en bokhandel i New York. En bokhandel där de till och med hade en egen sektion med ungdomsböcker för homosexuella och boken jag nu läste var en ungdomsbok som riktade sig till ungdomar i nio till trettonårsåldern. En bok där huvudpersonen är tretton år, har föräldrar som ser och accepterar honom för den han är. Tänk om jag hade haft förmånen att få läsa en sådan bok innan jag ens blivit tonåring, så annorlunda allt varit. När jag inser att jag blivit så glad, arg och upprörd över handlingen i en bok som riktar sig till ungdomar i nio till trettonårsåldern tittar jag ut genom caféets fönster, ut i fjärran och skrattar återigen för mig själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback