Min faders avbild

Det var morgon, inte min bästa tid på dygnet någon dag i veckan, oavsett vilken tid på dygnet. Men denna måndag var det värre än det varit någonsin tidigare. Magsjukan hade tärt och viktminskningen syntes tydligt i ansiktet. Jag hade inte rakat mig på en veckas tid och tillsammans med de blodsprängda ögonen och mitt magra ansikte så var det som att jag såg en annan människa titta mot mig i spegeln. En välbekant person men ändock någon annan. Medans jag rakade mig och återfick en del av mitt forna jag så kunde jag inte släppa tanken på att det var något mer än välbekant med spegelbilden som mött mig innan jag börjat raka mig och när jag sköljde bort det sista raklöddret från ansiktet så gick det upp för mig. Jag fylldes av en känsla av att det var min pappa jag sett framför mig. Det var bara en känsla för jag vet knappt hur han såg ut. Han dog när jag var 10 år gammal och jag har inte sett en bild av honom på över tjugo år. Med tiden har min bild av honom suddats ut och mer blivit ett löst minne. Har aldrig ens tänkt på att jag skulle kunna likna honom utseendemässigt. Den minnesbild jag har av honom härrör mestadels från den tid då han var sjuk så det kanske bara var det tärda i mitt orakade ansikte som väckt slumrande minnen till liv. Men jag kunde inte släppa tanken på hela dagen.


Kommentarer
Postat av: Creutz

Stark text.

Postat av: victoria

Oj.. Saknar ord! Men väldigt gripande text.. Du är duktig på att skriva och formulera dig :-) skönt att ha dig tillbaka på jobbbet :-)

2011-02-15 @ 06:09:15
Postat av: Helen

Kanske kan vara bra att se bilder av din pappa igen? Många nyttiga funderingar kan få ro av att titta på bilder.

2011-02-15 @ 08:27:20
Postat av: Michela

Otroliga bra inlägg, en kombination av verbal förmåga, inspiration, djuphet och insikter. Älskar det personliga som vissa av oss delar med sig och älskar även de orden som inte skrivs men där man kan ana "den där känslan" som ändå kommer fram.

Vet inte historien bakom din far och vet inte hur han såg ut men jag förstår att du som jag har en historia som inte är den "vanliga" OM det nu finns någon sådan överhuvudtaget =)

En stor kram till dig och tack för att du alltid bjuder på ett leende!

Postat av: J. Åke Englund

Tack för era kommentarer, ert beröm :)

Min historia är lite komplicerad och det finns många vägar för mig att vandra, en del stigar som jag inte vill följa och jag saknar pusselbitar. Men jag är tacksam för att ni följer mig på min resa.

/Åke

2011-02-17 @ 00:23:06
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback