Ögonblicket innan

Jag lutade mig bakåt mot tegelstensväggen, tittade upp i taket och andades djupa andetag. Utanför den gråmålade toadörren kunde jag höra några killar prata om lektionen de kom från men samtalet överröstades av fotsteg och skåpsdörrar som öppnades och stängdes. Jag böjde ner huvudet och tittade på mig själv i den dåligt upplysta toaspegeln. Det kändes som när jag fortfarande gick i skolan och gömde mig på toan under rasterna. Hade känt paniken stiga inom mig redan när jag gått in i skolbyggnaden och gått längs öde korridorer fyllda med skåp. Funderade på hur jag frivilligt kunde gå in skräckens högborg för att ställa mig framför en skolklass och plocka fram mitt hjärta för klassen att beskåda, beundra eller kanske bespotta. Andades tungt och det kändes som att toaletten krympte och väggarna kom närmare mig. Jag svepte händerna över ansiktet som om för att torka bort ångestens spindelnät som täckte mitt ansikte. Tog ett fast grepp om handfatet samtidigt som jag tittade mig i spegeln och skakade på huvudet. Sa till mig själv att det inte var någon fara. Jag har ju föreläst hundratals gånger inför tusentals elever under de senaste 10-15 åren. Jag vet ju att jag fixar det här! Det här är bara samma rampfeber som jag alltid får innan en föreläsning och jag fick inte blanda ihop rampfebern med skräcken som ruvar i skolans väggar. Vred igång vattnet och tvättade händerna och efter att ha torkat händerna slängde jag pappret i soptunnan och log och blinkade mot mig själv i spegeln. Jag var tillbaka och nu var det dags att ta min plats på scenen.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Vi är många som har dåliga erfarenheter från vår egen skoltid. Jag blev mobbad under hela min grundskoletid - trots det blev jag lärare. När jag arbetade som lärare blev jag trakasserad av en kollega och det ledde till att jag blev långtidssjukskriven. Trots det är jag tillbaka i skolan och arbetar som lärare igen (men på en annan skola). Att våga återvända till en miljö som påminner om jobbiga upplevelser är starkt, mycket starkt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback