Kunden har alltid rätt, eller ?

Tjejen, som såg ut att vara runt 29-30 år gammal, började lägga upp sina varor på bandet och jag tittade henne i ögonen, log och sa hej men hon gav mig bara en blick och fortsatte att prata i telefon. Respektlöst men inget ovanligt. Oftast så stör jag inte så mycket på att folk pratar i mobiltelefon när de handlar av mig, tvärtom så är jag tämligen van efter alla år. Jag ser mig som en person som anpassar mig och hittar sätt att överleva, eller åtminstone hitta sätt att göra vardagen mer intressant. Och något som de flesta som pratar i mobiltelefon har gemensamt är att de nästan alltid är helt inne i samtalet och de tycks tro att ingen lyssnar på deras samtal. Och fördelen med att ses som en möbel är att folk berättar en hel privata och intressanta saker. Så hennes pratande i mobilen var inget ovanligt eller ens speciellt störande. Jag scannade hennes varor och när jag var färdig så sa jag hur mycket den sammanlagda summan blev. Då tittade hon på med en blick som kunde ha skurit igenom stål. Hon lade ifrån sig mobilen och tog tag i kassadisken som hon förberedde ett tal nationen. Talet till nationen blev kort och koncist och jag var dess enda åhörare.
– Är du dum i hela huvudet? Ser du inte att jag pratar i telefon?
Hon drog sitt kort i betalterminalen och ryckte åt sig kvittot när det matades ur kvittoskrivaren. Hennes utfall hade fått mig att tappa målföret samtidigt som jag på något konstigt sätt skämdes. Som alltid så kom jag på en mängd svar jag hade velat ge henne men ögonblicket var över och hon hade lämnat butiken.


Kommentarer
Postat av: Creutz

Vi i serviceyrken får stå ut med mycket, och har sällan möjlighet att skälla tillbaka. Det är tufft!

Postat av: Hanna

Men skojar du?! Jag hade blivit vansinnig och frågat om HON var dum i huvudet!!! Man måste inte ta all skit. Kunden har inte alltid rätt. Det vet du ju också...eller ;)

2010-03-29 @ 18:31:15
Postat av: Helen

"nej, ser inte DU att jag jobbar?"



"märkte du inte att du gick in i en affär?"



men min favorit i vad-jag-skulle-ha-sagt är:



"nej, du har alltid verkat lite "speciell" o man kan aldrig veta..."

2010-03-29 @ 21:11:38
Postat av: Sebastian

Mobilkategorin är i en klass för sig. Finns två varianter dock; de som tillfälligt lämnar sitt samtal för att genomföra betalningen. Sen de, likt den här tjejen, som medels tunnelvärldsuppfattningen är helt oförmögna att göra två saker samtidigt. Den här kategorin förtjänar att utsättas för publik förnedring. Go grej: demonstrativt hyscha till resten av kön med hänvisning till vederbörandes oerhört viktiga samtal. Alternativt spekulera högt i hennes fråga huruvida man är dum i HELA huvet eller ej.

Lev gott!

2010-03-29 @ 23:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback