Död blick

Lysröret blinkar till några gånger innan det förblir tänt och i det obarmhärtiga ljuset syns varje rynka likt uttorkade flodfåror. Mitt ansikte är svullet och ögonen tycks vara täckta med en vit trådig vätska. Jag tar tag i trådarna med en pincett och klipper bort de största trådarna med en böjd nagelsax. Efter en stund kan jag använda tops för att ta bort de långa seniga trådarna som från början täckt nästan hela ögonen men nu mest täcker ögonens iris. Efter en stund framträder ögonen helt och hållet och jag ser att blicken är död. Pupillen rör sig inte och ögonens iris har antagit en gråaktig nyans. Jag skrapar på ena ögats iris med nagelsaxen men ögat tycks stumt och okänsligt för beröringen. Jag tar ett djupt andetag och andas ut på spegeln men även om bröstkorgen höjs under inandningen och sänks under utandningen så lämnar mitt andetag inget spår på badrumsspegeln. Jag tar ett steg bakåt och ser att ögonen är döda för att jag är död. Jag står upp framför spegeln i mitt badrum men det finns ingen tvekan. Jag är död. Jag öppnar ögonen trots att de är öppna och jag inser att jag vaknat. Det var en dröm, samma dröm jag drömt den senaste veckan. Tittar på mobilen och tänker på att mobilens larm kommer att ringa om tjugo minuter.


Kommentarer
Postat av: Creutz

Skarpt.

Postat av: J. Åke Englund

Tack rodnar

/Åke

2010-03-11 @ 00:15:54
URL: http://akeenglund.blogg.se/
Postat av: Patricia

Du har lyckas återge ett annars så svårfångat inre-verklighets perspektiv...briljant!

2010-03-11 @ 11:46:29
Postat av: J. Åke Englund

Tack Patricia,

jag som älskar ord, saknar ord, kan bara säga tack :)

/åke

2010-03-11 @ 21:32:26
URL: http://akeenglund.blogg.se/
Postat av: Patrik

Obehaglig dröm, men verkligen vackert formulerat!

2010-03-13 @ 13:06:08
Postat av: J. Åke Englund

Tack Patrik, påminner om livet, ofta obehagligt och ofta vackert.

2010-03-13 @ 22:48:43
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback