Omedvetet kroppsspråk

Har under två dagar varit på utbildning och jag har insett något som egentligen varit uppenbart men det var först nu jag kom till insikt om mitt beteende. När vi har möten så brukar jag ofta vara tyst för att jag håller med, och jag brukar vara tyst för att jag inte håller med. Eftersom jag har en tendens till att pilla mig i ansiktet, typ dra med fingret över ena ögonbrynet eller dra med handen över munnen så har de övriga i gruppen förstått att jag har något som kan vara av vikt att föra fram. Eftersom de har förstått mitt omedvetna kroppsspråk så har jag inte själv reagerat på min förmåga att vara tyst såväl när jag håller med som när jag inte håller med. Och därför har jag inte heller insett mitt beteende men så under kursen gick det helt plötsligt upp för mig och jag kom gång på gång på mig själv med att inte säga något men så blev min avvikande åsikt ”upptäckt” genom att jag satt med en hand i ansiktet som om för att dölja att min mun ville säga något. Det känns lite knepigt att jag som suttit med i styrelser och ledningsgrupper i snart 20 år först nu upptäcker att jag ett sådant beteende, men man lär så länge man vill.


Kommentarer
Postat av: Creutz

Intressant.

Postat av: J. Åke Englund

hmmm :)

2010-02-04 @ 00:14:47
URL: http://akeenglund.blogg.se/
Postat av: Sebastian

Så gör alltid jag, och jag trivs med det. Problemet är bara att nu måste man aktivt deltaga vid seminarier, varför problem uppstår. Var ska man ta vägen?

2010-02-04 @ 02:34:49
Postat av: J. Åke Englund

Jag gillar egentligen att prata och delta aktivt vid mötena, tror mitt problem är att jag funderar så mycket på hur jag ska formulera mig, kan bli lite irriterad på sådant som inte för samtalet framåt och samtidigt så har jag en så tydlig bild av vad jag vill. Där någonstan fastnar jag och blir tyst. Men sedan avslöjas jag av kroppssråket...

2010-02-05 @ 00:17:48
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback