Drabbad

Var ledig på fredagen och såg två filmer på Göteborg International Film Festival. Båda hade gaytema och i båda filmerna utsattes homosexuella för misshandel på grund av att de var homosexuella. Till vardags översköljs man av grovt våld skildrat på film och i tv-serier och jag tror att man blir van, lite avtrubbad. Därför blev jag själv förvånad då jag kom på mig själv med att hålla för synfältet med en hand, eller titta bort under misshandelsscenerna. Efter att ha sett filmerna kände jag mig som om jag blivit själsligen misshandlad. Somnade i bussen på vägen hem och drömde om misshandelsscenerna i de båda filmerna. Funderar på om våldet påverkar mig starkare än i vanliga fall för att det skildrar ett våld som berör på ett mer personligt plan, ett våld som skulle kunna drabba mig på grund av att jag är den jag är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback