Händer

En av de mer speciella kunderna i butiken som jag arbetar i är en äldre dam som är inne och handlar så gott som varje dag. Som regel sitter hon på det vi kallar för pensionärsbänken och pratar rakt ut till alla och ingen. Samtalsämnena varierar och kan handla om allt från hur många bananer det växer på ett träd till hur många städer det finns i Sverige. Oftast ställer hon frågor på ett ganska aggressivt sätt och tycks inte förvänta sig något svar utan ger en ofta svaret upprepade gånger och gärna i små utfall mot den hon berättar det för, vilket får det att på avstånd se ut som hon svärdsfäktar med den hon berättar svaret för. Hon har handlat i butiken så länge jag kan minnas och förr hade hon ofta flera mössor på sig vid samma tillfälle, hon hade dem i lager men lyckades alltid på något sätt behålla alla mössorna på sig utan att någon av dem ramlade av. Nu för tiden har bara en mössa på sig men det kanske beror på årstiden.
Under de varma sommardagar som varit så brukar hon handla en glass som hon sitter på pensionärsbänken och äter. Till skillnad mot för några år sedan då jag tyckte mig se ett mönster i att hon inte ville handla av killar så handlar hon numera utan problem i min kassa. Och när hon köper sin glass så håller hon fram en hög med mynt och frågar mig hur mycket det är. För att göra det lite enklare så plockar jag ihop mynten från hennes hand tills jag får till rätt belopp. Och hon har de mjukaste händer jag någonsin känt. Det är svårt, nästintill omöjligt att likna vid något men om jag skulle försöka så skulle jag beskriva det som svalt, sammetsbeklätt vatten. Jag är egentligen inte så förtjust att ta i folk jag inte känner men jag har aldrig varit med om något liknande. Det är över på några sekunder och oftast så ställer hon någon fråga till mig eller någon kund som står i närheten och ger svaret lite aggreessivt tillbaka. När jag efter en stund känner på mina egna händer så känns de mest läderartade och torra.


Kommentarer
Postat av: Helen

Åh, så trevligt att höra att hon är kvar. Alltid tyckt att hon är intressant, man vet aldrig vad för saker hon kommer säga.

2010-08-11 @ 13:27:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback