Att välja livet eller låta det ske

När min närmaste vän och jag diskuterade de val som vi gjort i livet, och en del av hans val i synnerhet. Vi var båda överens om att en del av hans val den senaste tiden var lite oortodoxa för att säga det lite fint. Men det var något med hans svar till varför han gjort sina val som satte sig i mitt sinne. Hans svar var: Vad ska jag annars göra, ska jag vänta på att livet sker? Hans ord etsade sig fast i mitt sinne och jag har inte kunnat släppa dem. Och så började jag tänka för mig själv. Vad brinner jag för, vad ger mig energi, vad ger mig helhet i mitt liv. Svaret var givet. Film, naturligtvis! De filmfestivaler som jag varit på i USA de senaste tre åren har skänkt mig energi och helhet. Jag lever just nu inför höstens filmfestival i Seattle och min väns ord ekar i mitt sinne: Vad ska jag annars göra, ska jag vänta på att livet sker? Med de orden ekande i mitt sinne gav jag mig ut på internet i jakt på filmfestivaler i städer där jag inte varit förut, och jag fann festivaler i över 20 städer i USA. Efter att ha skrivit ner namnen på dessa städer begav jag mig till närmsta bokhandel där jag köpte en vägkarta över USA för att kunna skapa mig en överblick och planera mina resor. USA var större än jag tänkt mig och kartan täckte hela matsalsbordet. Men steg för steg började jag markera de städer dit jag ville åka. Efter en stund tog jag ett steg tillbaka, tittade på kartan och tänkte för mig själv att jag måste vara tokig. Men så ekade min väns ord i min själ. Vad ska jag annars göra, ska jag vänta på att livet sker? Nej, jag greppar hellre mitt liv i ett fast grepp och styr mot mitt öde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback