Misstankar

När jag står i kassan på jobbet så tänker jag som oftast på vad folk handlar. Kan fundera på vad de ska göra för mat. Vem som handlar huvudsakligen ekologiska varor? Vem som handlar nyttig mat. Under kvällen var det två tjejer som såg ut att vara i 13–14-års ålder som handlade av mig och jag kände direkt att det var något som gjorde dem nervösa. Kunde inte riktigt sätta fingret på det men det var något med deras blick, de utstrålade samma nervositet som ungdomar som försöker köpa ut öl gör. De köpte tre förpackningar med muskotnöt och jag kom ihåg en tidningsartikel jag läst om ungdomar som använde muskotnöt som en drog. Jag hade inga bevis för mina misstankar. Jag har inga direktiv om att inte sälja muskotnöt till ungdomar. Jag tror inte att många andra hade gjort samma koppling som jag gjorde men när jag inte släppte deras blick under hela tiden som de handlade de tre förpackningarna så såg de mer och mer nervösa ut. När jag gav tillbaka växel till den ena tjejen så frågade jag hur man gör. Hon stirrade på mig med skräck i blicken och ropade ut: Vaddå, vi ska inte göra något! Sedan tog de förpackningarna med muskotnöt och sprang, de tog inte ens växeln.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Blev nyfiken å kollade upp lite.. Muskotnöt verkar tydligen ungefär som alkohol, men är mycket mer ångestframkallande. En butik i Njurunda har plockat undan alla sin förpackningar pga av detta, och att ungdomarna där har missbrukat det. Kanske City oxå borde göra nu?

2009-10-03 @ 07:27:06
Postat av: J. Åke Englund

Kanske läge att kolla upp en åldersgräns på det, får ta upp det med ledningen.

/åke


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback