Mänsklig soptipp

En kund ringde till jobbet idag och ville prata med mig. När jag tog luren så fick jag en utskällning men det gick inte att förstå vad hon var arg över. Jag kände igen rösten och kom ihåg att hon ställt sig med över 30 varor i kassan för max 5 varor. När hon lassade upp sin 30 varor på en yta gjord för 5 varor så frågade hon mig om hon kunde handla i min kassa trots att hon hade för mycket varor, hennes fråga var ställd med ett tonfall som antydde att hon inte hade för avsikt att ta hänsyn till varken ett negativt svar, kassans storlek eller skyltningen som tydligt sa att kassan var för max 5 varor. Och jag svarade vänligt men rakt att kassan var avsedd för max 5 varor men att hon kunde handla sina varor i kassan och att jag fick lösa platsproblemen på något sätt. Lösningen blev att hennes varor tog upp ytan för de kommande 6-7 kunderna som fick ta sina varor direkt i handen då hennes varor tog upp all yta.
Och det var denna kvinna som nu skällde på mig så att jag fick hålla luren en bit ifrån mig för att det inte skulle göra ont i öronen på mig. Då jag inte kunde förstå vad hon sa bad jag henne förklara vad hon var upprörd över. Och jag fick samma utskällning ännu en gång men det gick inte att få ett sammanhang eller förstå vad som gjort henne så upprörd. Jag bad med lugnt tonfall henne att förklara vad det var hon var så upprörd över så kanske jag kunde hjälpa henne. Men då fräste hon åt mig att hon bara ville att vi skulle veta och nu hade hon minsann framfört det varpå hon slängde på luren så det skallrade i min lur. Kände mig som en mänsklig soptipp under resten av arbetsdagen även om jag vet att det inte hjälper någon, varken henne eller mig.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Ja du, vad säger man? Med det jobbet du har så träffar du ju på alla typer av människor. Man upphör aldrig att förvånas över hur många "konstiga" människor det finns. Hoppas att majoriteten av kunderna är trevliga, eller i alla fall inte otrevliga :)

2009-11-20 @ 15:57:22
Postat av: Creutz

Nå, folk är svin. Det är regeln. Så får vi hålla fast vid undantagen i stället!



Du skriver för övrigt djävligt bra.

Postat av: J. Åke Englund

Hej Susanne,

du har helt rätt i att majoriteten är trevlig eller neutrala och så finns det ju de söm gör hela ens dag så det är bara att bryta ihop och gå vidare :)

/Åke

2009-11-21 @ 00:39:35
URL: http://akeenglund.blogg.se/
Postat av: J. Åke Englund

Tack för berömmet Creutz :)

/åke

2009-11-21 @ 00:40:56
URL: http://akeenglund.blogg.se/
Postat av: Terés

Ja, ibland undrar man ju hur vissa människor är funtade... Jag tycker iaf att du är den gladaste och trevligaste kassören! Om du vil kan jag oxå ringa å fråga efter dig å bara ösa beröm över dig som kompensation ;)



Kram

2009-11-24 @ 18:56:47
URL: http://litedittochdatt.blogspot.com
Postat av: Kristian

Ha ha... så går det när man jobbar på morgonen:)

2009-11-26 @ 15:59:30
Postat av: Tord

Varför ville hon absolut betala i DIN kassa? Var hon så förtjust över att handla av dig så hennes egna besvär med för många varor på för liten yta inte gjorde något? Ta det som ett beröm istället - om det går....Stans bästa kassör! /Kram

2009-11-27 @ 16:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback