Vardagen kommer åter

Trettondagen kom och julens röda helgdagar var över och almanackans veckor återfår sin ordinarie form och livet ges stabilitet. Jag hade lurat mig själv till att tro att vintern var över efter julens helger men under trettondagens sista självande timmar föll blötsnön över stadens gator likt en våt filt. Snöflingorna smälte på hundarnas päls vilket fick dem att skimra i skyltfönstrens och gatlyktornas sken. Deras uppskattning av den fallande snön var dock lika liten som min och vi gjorde promenaden så kort som möjligt innan vi drog oss mot porten till den torra och varma trappuppgången som ledde till lägenhetens trygghet. Känslan av att morgondagen bär med sig en vardag med tillgång till rutiner och vanliga veckor, utan helgdagar som för mig upplevs som betydelselösa utan kulturellt värde, känns betryggande. Det nya året bär med sig löften och förhoppningar om en ny start och nya möjligheter. Det må vara en illusion skapad av mig själv utifrån ett år som varit arbetsammare än jag insett men vi skapar i mångt och mycket den värld vi lever så det är upp till mig att förvandla illusionen om en ny start och nya möjligheter till min egen verklighet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback