Brottsliga föreläsningar

De senaste dagarna har jag ägnat all ledig tid åt att förbereda föreläsningen om HBT-personer och hatbrott för polisen här i Borås. Sökt fakta och byggt upp en egen föreläsning. Förutom ett par stödord nedskrivna på ett papper så hade jag en inre bild av föreläsningen så jag har under hela tiden känt ett lugn inför att jag kommer att klara av föreläsningen. Har dock oroat mig för den korta tiden, 30 minuter, och burit med mig en inre bild av att de jag talar för ska se ut och uppföra sig som poliserna i början av varje avsnitt av "Spanarna på Hill Street" där varje avsnitt började med att skiftet samlades vid ett morgonmöte där alla fick en genomgång inför dagens arbete och skiftledaren avslutade alltid med att de skulle vara försiktiga där ute. I synnerhet kommer jag ihåg en av poliserna som nästan aldrig pratade utan istället morrade åt de brottslingar som han arresterade. Men så kom dagen och föreläsningen gick jättebra, stämningen var avslappnad och jag lockade både fram skratt och frågor. De 30 minuter som jag hade till mitt förfogande blev till 65 minuter och responsen var enbart positiv. På kvällen gjorde jag mig ledig under några timmar och gick på en föreläsning som Borås kommun arrangerade under deras Brottsoffervecka, föreläsningen handlade om HBT-personer och hedersbrott. Jag kände mig relativt kunnig i ämnet så jag fokuserade mer på föreläsningens upplägg och hur föreläsaren gick tillväga, lärde mig saker men fann också saker som jag valt att ta bort, tona ner eller hantera annorlunda. På det hela taget så har det varit en dag som jag testat ny mark och lärt mig nya vinklingar att föreläsa utfrån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback