Ryckas tillbaka

Under mitt morgonpass var det en alkis som handlade i min kassa. Han pratade på ett barnsligt sätt och hela hans kroppsspråk signalerade något infantilt. Det var som om han handlade för första gången i sitt liv men han var säkert 45-50 år, han fick gå tillbaka gång på gång för att han glömt något eller för att han handlat fel varor. Doften av alkohol och hans barnsliga sätt tog tag i mig och jag rycktes tillbaka till min barndom och de stunder då morfars fylla var enklare att hantera, de ögonblick som hans fylla tog sig formen av att han blev som ett barn. Liksom mannen som nu stod framför mig så hanterade jag morfar likt ett barn när han hade dessa fyllor, jag var bestämd men vänlig. Det var en lustig känsla att känna sig som den 11 eller 12-åring jag en gång var, att åter känna sig som barnet som var tvungen att uppträda som en vuxen i de ögonblick då morfar inte klarade uppgiften att vara vuxen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback