På en bänk under ett träd

Häromdagen när jag var ute med hundarna så gick vi ett varv runt kyrkan som ligger i närheten av där jag bor. När vi gick där hundarna och jag så satt det en man och läste under ett träd. Det kanske inte låter så konstigt då det var en varm dag och kyrkans gräsmatta var en fridfull plats att gå en promenad med hundarna på, eller som mannen nu gjorde, läsa en bok i skuggan av ett träd. Det som gjorde det hela lite mer speciellt var att mannen hade tagit med sig en stol och ett bord. Möblerna var gjorda i trä och såg gamla och gedigna ut så det måste ha krävts en del arbete för att få med sig dem. Mannen var tunnhårig och såg gammal och vis ut när han satt där vid sin bänk under ett träd på kyrkans gräsmatta. Jag gick vidare med mina hundar men bilden mannen sittandes på sin bänk under trädet satte sig på mitt undermedvetna och jag har drömt om mannen flera nätter i rad nu.

Första natten drömde jag bara om min promenad och hur jag så mannen sitta på sin bänk under trädet, inget konstigt med det. Nästa natt började det dock att hända saker. Mannen tittar på mig och först tycker jag att det är något välbekant med hans ögon men jag kommer inte på vad det är så jag går fram till mannen och då inser jag att mannens ansikte är mitt ansikte. Jag vaknar upp med ett ryck när jag inser att det är en gammal Åke som jag ser sitta på sin bänk och läsa under ett träd.
Nästa natt har det hår som mannen har på sidorna växt och blivit riktigt långt, hans ansikte och kala huvud är sminkat som en clowns ansikte men sminket är bara i svart och vitt vilket ger en känsla av att det är en arg och ledsen clown med ett mörkt sinne. När jag åter inser att clownens ansikte är mitt ansikte så blir det natt i drömmen och ett fruktansvärt stormoväder gör att regnet vräker ner, trädet tappar sina löv av den starka vinden och clownens smink börjar rinna av honom, Han håller fram boken som han läser och jag ser att sidorna är tomma varpå han talar till mig med en röst som tycks finnas överallt omkring mig och som överröstar stormen.
Han säger att jag ska sluta clowna runt, ta av mig mina masker och skriva ner den kunskap jag har inom mig, att jag ska fylla bokens sidor med min kunskap och erfarenhet. Jag vaknade upp av stormen i drömmen och inser att jag väckts av att balkongdörren till mitt sovrum slitits upp av blåsten utomhus. När jag går upp ur sängen och stänger dörren så blöter regnet ner mig så mycket att jag får gå in och hämta badhandduken för att torka av mig. Jag somnade inte på en bra stund efter det men jag vet inte om det var på grund av drömmen eller om det var det kyliga regnet som fick mig att vakna upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback