Lärdom av hundar

Även om jag till största delen stortrivs med mitt arbete så finns det tillfällen då jag blir rädd för jag en dag kommer att bli som en del av de kunder jag möter i mitt arbete. Det finns så många människor som är förblindade av sin egen situation. Det kan vara att de desperat söker någon som ser dem och gör det på det mest konstiga sätt. Allt från att frågar om saker som de uppenbarligen vet till att klaga på saker eller bara vara genuint elak. Det kan vara att de i någon slags missriktad stolthet vägrar erkänna för sig själv och andra att de skulle behöva använda glasögon när de ska slå in sin kod vid kortköp. Det kan vara de som lever i en konstant rädsla för att folk är ute efter att lura dem eller stjäla från dem, folk som fräser åt andra kunder när de står för nära dem i kön då de ska slå sin kord till sitt betalkort.
Vissa dagar kan jag nästan få panik över att jag kommer att bli likadan som dem, att jag kommer att smittas av deras desperata kontaktsökande, att jag också kommer att desperat klänga mig fast vid någon slags stolthet och inte inse att jag bara blir löjlig, att jag kommer att leva i rädsla för en värld som jag tror är ondskefull och ute efter mig.

Så när jag var ute med mina hundar under kvällen så kunde min nya hund inte kissa för det var så mycket ljud och händelser omkring oss vart vi än gick. Det kunde vara en luftkonditionering från ett hus, ett gäng fulla ungdomar på väg från en fest eller en bil som åkte förbi. Allt skrämde hunden och hur länge eller hur långt vi än gick så var det något som var skrämmande, och han kunde inte kissa. Och när jag så hur han betedde sig så insåg jag att jag kunde lära mig något.
Om jag istället för att gå omkring och är rädd för att bli som alla dessa kunder istället lägger min energi på vad jag vill vara så kommer jag att vara trygg nog i mig själv och därför kommer att kunna kommunicera med min omgivning på att avslappnat sätt. Jag kommer att inse och acceptera mina tillkortakommanden och lära mig leva med dem. Jag kommer att kunna känna tillit till min omgivning.
Om hunden skulle hantera alla ljuden istället för att reagera på dem så kan han kissa i lugn och ro och om jag fokuserar på hur jag vill vara så kommer jag att bli så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback