Långsam text

Jag har en mängd idéer och drömmar men jag har lite svårt att gå från tanke till handling, något som blev extra tydligt häromdagen. Det hela började för åtta eller nio år sedan då jag såg filmen X-men och såg de tydliga parallellerna mellan mutanternas situation i filmen och minoriteters situation i samhället, homosexuellas i synnerhet. Jag funderade länge på parallellerna och under åren har det kommit sammanlagt tre filmer och i samtliga filmer är parallellerna tydliga och på flyget hem från Philadelphia började jag skriva på en artikel till Borås Tidning och när jag kom hem fick jag klartecken från Borås Tidning att utveckla min idé och jag skickade in den färdiga texten i mitten maj. Texten publicerades inte när jag var hemma i Sverige och när jag kom hem från New York en månad senare så var den fortfarande inte publicerad så jag gav nästan upp hoppet om publicering men så i söndags så var den med på kultursidorna. Från tanke till handlig och slutligen till publicering har det tagit cirka nio år. Det är ganska tydligt att jag måste öka farten på mitt skrivande.

Utanförskapet och mutanterna

På dvd kan man just nu se "Wolverine", en spinoff till "X-men"-filmerna. Filmen utspelar sig innan de tre "X-men"-filmerna och berättar om hur karaktären Wolverine föds ur hat och fruktan. Tyvärr har man med "Wolverine" tappat det som fått "X-men"-filmerna att fungera så bra bland ungdomar, och bland homosexuella ungdomar i synnerhet, nämligen möjligheten till att identifiera sig med hur det känns att vara missförstådd, annorlunda och utanför. I "Wolverine" har man tonat ner parallellerna mellan mutanternas situation och homosexuellas situation, i "Wolverine" ligger inte längre fokuset på allegorierna om upptäckten, döljandet och den inre kampen för att acceptera som själv som homosexuell, i filmerna symboliserat av mutanter.


Likheterna mellan mutanterna och deras situation i "X-men"-filmerna är slående lik homosexuella och deras situation i vårt samhälle och även om detta är aldrig är något som öppet uttalas i filmerna så är parallellerna tydliga. "X-men" består av mutanter som genom ett resultat av ett språng i den mänskliga evolutionen är födda med latenta övermänskliga förmågor som manifesterar sig under puberteten. Homosexuella upptäcker sina känslor för personer av samma kön, sin förmåga till kärlek, under puberteten.


En del av mutanterna kan undvika upptäckt genom hur de uppträder och kontrollerar sina förmågor, andra mutanter kan inte undvika upptäckt på grund av deras utseende. På samma sätt kan de flesta homosexuella kan dölja sin homosexualitet genom att inte prata om sin person och sitt liv, andra homosexuella faller utanför de sociala och kulturella normer och ramar vi har i vårt samhälle och kan därför inte undkomma upptäckt.


I den sista filmen i "X-men"-serien ställs mutanterna inför ett livsavgörande val då ett botemedel har uppfunnits och denna omvälvande möjlighet tvingar dem att ta ställning. De ställs inför valet att ge upp det som gör dem unika för att slippa ständig förföljelse. Eller att slåss rätten att vara sig själva. Och hur många homosexuella har inte brottats med tanken på att bli som alla andra, att bli heterosexuell. För att inte tala om den aversionsterapi som tidigare använts inom sjukvården i försök till att "bota" homosexuella. Historiskt sett har den organiserade homorörelsen tagit striden och slagits för rätten att vara sig själv. Men fortfarande är det upp till varje enskild person, som inser att han eller hon är homosexuell, att slåss för rätten att vara sig själv i en värld där man avviker från normen. "X-men"-filmerna har här med sin undertext och tydliga paralleller till homosexuellas situation gjort biomörkret till en plats där homosexuella ungdomar kan bearbeta sin egen verklighets stora och svåra frågor, om än i skydd av biomörkret och en parallell värld där utanförskapet symboliseras av mutanter.


J. Åke Englund


Kommentarer
Postat av: Han den där pastorn igen

Vad gillar du "Låt den rätte komma in"? - Apropå utanförskap, uppväxt, mobbing mm, menar jag - såg om den idag, och kände igen att det nog är det bästa svenska som gjorts på år och dag...

Postat av: J. Åke Englund

Håller verkligen med dig. "Låt den rätte komma in" är verkligen bra.

Vi får ta den där lunchen någon dag, tiden har bara sprungit sin väg.

/Åke

2009-08-14 @ 00:37:26
Postat av: Samma som ovan...

Har inte längre ditt mobilnr efter en krasch i telefonens mjukvara - men fr.o.m. mitten på nästa vecka är jag tillbaka i någorlunda normala rullor, inklusive att jag är i sta'n kring lunchtid de flesta dagar - så kolla du schemat och kom med nått förslag!

2009-08-15 @ 13:58:00
URL: http://metalpastor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback