Traditioners sönderfall

När jag växte upp stod min morfar och mormor för traditioner likt midsommar, jul och påsk. När jag kom ut som homosexuell och kontakten med min familj bröts så blev det början till traditionernas sönderfall, i synnerhet då traditioner i mångt och mycket har att göra med religion, familj och mat. Allt detta är saker som jag fått omvärdera och återskapa i vuxen ålder och som singel, i synnerhet när jag arbetar på en arbetsplats som har öppet 07-22 hela året. Det känns lite tomt och sorgligt samtidigt som jag ser att så många upplever sig fångna i traditioner och rutiner som de själva inte skapat eller känner sig förmögna att ändra eller omformulera så att de passar deras liv. Jag kan förnimma minnen av känslor från min barndom när jag smakar på inlagd sill eller gravad lax. Min morfar och mormor gjorde all mat från grunden på ett sätt som jag med största sannolikhet inte kommer att uppleva igen. Då min morfar var präst så kom även detta att påverka påsken på ett sätt som jag idag heller inte kommer att uppleva på samma sätt. Slutligen var ju morfar och mormor den familj som jag inte längre har även om jag ser Fredriks familj som min. Så utan närvaron av religion, familj och mat har arbetet blivit mitt substitut. Ett arbete där jag tillbringat långfredagen, påskafton, påskadagen och även kommer att tillbringa annandagen. Det enda som avslöjar att det är påsk är påsktallriken jag äter till kvällsfikat efter arbete och påskpyntet i entrén till butiken jag arbetar i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback