Möten i biosalongen

Häromdagen var jag på biografen Röda Kvarn och såg en film. Framför mig satt en äldre man som också är stamkund i den butik som jag arbetar i. Jag har lagt märke till att han ofta går på Röda Kvarn och ser på film och vi brukar småprata om den film vi såg senast, när han handlar hos mig. Oftast när jag går på Röda Kvarn så brukar jag gå med en vän, till skillnad mot då jag går på vanlig kommersiell bio då jag gärna går själv, men denna kväll så gick jag själv. Vet inte om det var det faktum att jag gick själv eller att vi brukar småprata i vanliga fall när vi möts på min arbetsplats, men i vilket fall så vände han sig om mot mig och började prata med mig. i bakgrunden spelades instrumental filmmusik och stämningen var nästintill filmisk då mannen berättade att han gått på bio på Röda Kvarn sedan han var liten och att han idag var 82 år gammal. Han berättade om när han var liten och gick på matinéfilmer. Och han berättade om en gång då han gick för att se en film och blev rånad på pengarna till biobiljetten, biobiljetten kostade 35 öre på den tiden. Ljuset i salongen dämpades och mannen vände sig mot filmduken. I skenet från filmduken kunde jag se mannens profil, intresset i ögonen och någonstans tyckte jag mig se pojken som gick på matinéfilmer med cowboys och indianer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback