Lite av en kändis!?

Jag höll nyligen en föreläsning om "Homosexuellas möte med vården". Jag har ju inte personligen så stor erfarenhet av sjukvården förutom då jag bröt handleden förra sommaren, så jag fick söka information och arbeta om min vanliga föreläsning för att kunna prata om just "Homosexuellas möte med vården". Så idag när jag skulle på en hälsokontroll så började jag fundera på det teoretiska som jag pratat om i min föreläsning, om det har någon betydelse att vara öppen om sin homosexualitet i mötet med vården, om det har någon betydelse ifall man inte är öppen om sin homosexualitet, om ens sociala status har någon betydelse i en vårdsituation. Jag bar med mig dessa tankar när jag går in på mottagningen och sätter mig ner i stolen då läkaren börjar ställa allmänna frågor och tar mina personuppgifter. När han skrivit upp mitt namn så ställer han en fråga som mer känns som ett konstaterande: Du är lite av en kändis här i stan?! Det visar sig att han har hört mitt sommarpratarprogram på radio och att han läst mina debattartiklar och det jag skrivit på kultursidorna i Borås Tidning. Och som ett svar på min fråga om min sociala status hade någon betydelse så frågade han mig om jag levde i en relation. Jag svarade att jag inte hade en pojkvän och han fortsatte ställa frågor om annat som rörde min hälsostatus. Situationen kändes på något lustigt sätt avslappnat, bekräftande och positivt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback