Mot guds lag

Det är inte så ofta som jag möter människor som uttalat säger att de anser att homosexualitet är mot guds lag. Senast det hände var när jag var och föreläste på en skola i Jönköping, en elev i klassen citerade bibelcitat och sa att jag skulle brinna i helvetet. Jag fick lite av "Children of the corn-vibbar" när hon börja citera bibeln så jag nöjde mig med att svara att det finns olika tolkningar av bibeln. Men detta var flera år sedan och jag har inte stött på det sedan dess, förutom i insändare och debattartiklar men det är en helt annan sak för människor att sitta för sig själv och skriva en sak, att säga det direkt till personen är inte lika enkelt. Ikväll var jag så och höll en föreläsning så satt en kille i gruppen jag föreläste för, som stönade, suckade och skruvade på sig under hela föreläsningen. Han gjorde detta på ett så tydligt sätt att jag funderade på om han hade någon form av problem, och när vi kom in på frågestunden under min föreläsning så kom förklaringen. Han undrade hur homosexuella kunde kräva att präster skulle viga homosexuella par när det, enligt honom, uppenbart var emot guds lag. Enligt honom var det mot guds lag inom såväl islam, judendomen som kristendomen att välsigna eller för den delen acceptera homosexuella förhållanden. Han förklarade noggrant att han som muslim respekterade och accepterade judendom och kristendom, jag kände inte att han varken accepterade eller respekterade homosexuella. En pinsam tystnad uppstod och jag försökte att finna en gemensam väg vidare, en gruppen skämtade och vi möttes alla i ett förlösande skratt. När jag lämnade föreläsningen tog jag alla i handen för att tacka, alla utom mannen som ansåg att homosexualitet är mot guds lag tog mig i handen och tittade mig i ögonen, han nöjde sig med att titta i golvet samtidigt som han tog mig i handen.


"Så gott om kärlek och godhet är det inte här i världen att man har rätt att slösa bort något av dem på inbillade väsen."

- Friedrich Nietzsche


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback