Allt om min mamma

I arbetet med att utkristallisera texten som skulle ligga till grund för radioprogrammet kom jag att göra en inre resa, en resa genom min uppväxt. Jag kom att inse hur mycket jag förändrats, men också hur mycket av min uppväxt som fortfarande lever kvar inom mig än i dag. Mycket kom att kretsa kring min mamma och hur jag skulle välja att skildra henne. Den senaste veckan har jag haft ett tiotal föreläsningar om homosexualitet där jag fått frågor om min relation till min mamma, är van vid att prata om det i samband med den obligatoriska frågestunden under föreläsningarna men det påverkar mig likväl. Så idag när jag kom till jobbet och ställde mig i kassan och såg alla rosor så insåg jag att det var mors dag. En kille som såg ut att vara i tioårsåldern köpte en chokladask av mig, som han sedan stod en lång stund med vid vårt paketinslagningsbord där han omsorgsfullt slog in chokladkartongen. När han var färdig såg jag honom lämna butiken och försvinna ut i den vackra försommardagen. Jag arbetade vidare och hade precis glömt honom när han stod framför mig i kön, han hade med sig sin inslagna chokladask och köpte nu en bukett med rosor. Han såg så glad och oskuldsfull ut när han stod framför mig och när han väntade på att få växel tillbaka så frågade jag om chokladen och blommorna var till hans mamma. Han log stolt och nickade. Jag kan inte komma ihåg om, eller när senast kände någon saknad efter min egen mamma. Möjligtvis kan jag känna saknad av en mamma, dock inte min mamma. På min rast skickade jag ett Mors dags-sms till en kvinna som jag i vuxen ålder kommit att se som en del av min valda familj.


"Föräldrar är de sista människor i världen som borde få lov att ha barn"

- H E Bell


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback