Att inleda en måltid

Jag och en vän brukar träffas och äta ihop. Jag brukar laga maten och han gör sallad och dukar bordet, jag brukar tända ljus och ha lite musik i bakgrunden. När vi sätter vi sätter oss ner för att äta så upplever vi båda en känsla av att vi skulle vilja säga något innan vi börjar äta, det känns som att man skulle vilja börja måltiden med en ritual i någon form. Även om jag är uppväxt med en morfar som var präst så har jag ingen vana av att inleda måltiden med bordsbön eller liknande men jag kan verkligen förstå syftet och funktionen med att inleda måltiden med en ritual. I synnerhet om man delar måltiden med någon. Att dela sin måltid med någon skapar inte bara en känsla av gemenskap utan även en känsla av tacksamhet och jag upplever att det är detta som jag och min vän känner ett behov och en önskan att uttrycka innan vi inleder vår måltid.


"Tacksamhet är en plikt som du bör visa, men som ingen har rätt att förvänta sig"

-Jean-Jacques Rousseau


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback