Sökandet efter en antonym

Ett av uppslagen som jag har för kommande krönika till RFSL:s medlemstidning är att skriva om att återerövra sitt människovärde. Min tes är att man som homosexuell ofta växer upp i en miljö där ingen tar homosexuella i försvar, en miljö där man skildrar homosexuella på ett löjeväckande sätt, en miljö där man har upplevelsen att man inte kan vara ärlig och öppen om vem man är. Jag vill skriva en krönika om att i vuxen ålder gå från att vara ett offer till att... och här har jag fastnat. Jag hittar inget motsatsord till offer. Slår man upp ordet offer i en antonymordbok så hittar man ordet förövare, vilket inte direkt är det ord som jag söker... Jag kan naturligtvis skriva texten utan motsatsordet men det hade varit enklare och texten hade fått mer smidighet om jag bara ett bra motsatsord.


"Om du är ute för att beskriva sanningen, överlåt elegansen åt skräddaren."

- Albert Einstein


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback