Komma ut på kurs

De senaste dagarna har jag gått en MOD-kurs, vilket är en kurs i att arbeta med mångfald och diskriminering. Kursens fokus ligger att upptäcka och bearbeta fördomar baserade på etnicitet, kön och funktionshinder men även sexuell läggning. Kursen har varit väldigt intressant och jag känner att jag i förlängningen skulle vilja arbeta som kurshandledare. Under kursen har jag dock upplevts som en lite udda fågel då jag betalt och gått kursen som privatperson och alla andra gått kursen genom sina arbeten. Samtidigt så har jag inte sagt någonting om att jag är homosexuell utan istället iakttagit hur mycket av kursens fokus som legat på sexuell läggning. Något som jag märkte första dagen var att när man nämnde diskrimineringsfrågor som rörde sexuell läggning, vilket inte hände så ofta, så sa man "personer med annan sexuell läggning". Jag fick många frågor om hur det kom sig att jag gick kursen och jag svarade lite svävande om att det var av eget intresse. Jag fick frågor om jag arbetade med diskrimineringsfrågor inom ICA vilket jag svarade nej på. Jag fick frågan om jag arbetade för någon intresseorganisation och jag svarade att jag jobbat för RFSL tidigare men att jag inte gör det längre. Jag sa ingenting om min sexuella läggning men jag lyfte fram frågan om diskriminering på grund av sexuell läggning vilket noterades snabbt och de undrade jag var intresserad av att arbeta med MOD-materialet med inriktning på sexuell läggning. Vilket ju är lite av en dröm för mig. Inte förrän sista halvtimman av kursen när vi körde en associationsövning kom jag ut som homosexuell. Intresset för mig och mina kunskaper i ämnet blev efter detta om möjligt ännu större. Kursen har gett mig mer än förväntat på flera sätt och jag har knutit flera för mig värdefulla kontakter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback