Gott Nytt slut

2008 närmar sig slutet. Ännu ett år i livet har gått. Det har varit ett av de mer händelserika åren. Ett år som varit fyllt av positiva upplevelser men också stora besvikelser. Den senaste tiden har jag summerat året, genomfört ett slags inre avslut. Funderat på allt som hänt under året. När Radio Sjuhärads årskrönika sändes och jag hörde bitar från en intervju med mig och en politiker från kd om könsneutrala äktenskap, så kom jag ihåg hur konstigt det kändes att höra sin egen röst, trots att jag gjort radiointervjuer vid fler tillfällen än vad jag kan komma ihåg. Denna känsla inför mig egen röst har dock kommit att förändras efter att jag var en av Radio Sjuhärads sommarpratare, kanske har det att göra med att jag i detta program fick en möjlighet att visa en annan sida av mig.

Att vinna årets Hbt-pris var en speciell upplevelse. Jag har aldrig arbetat med Hbt-frågor i någon slags syfte att vinna ett pris men kändes som en belöning för mitt engagemang, ett bevis på att mitt arbete med en fråga som jag brinner så mycket för också uppskattas av andra. Att jag fick Hbt-priset har sannolikt öppnat än fler dörrar för mig och kanske har det påverkat att jag fick sommarprata i Radio Sjuhärad och att jag fått börja skriva för Borås Tidning. Mitt skrivande för Borås Tidning om kultur som är homorelaterad har öppnat upp ögonen för mig såväl personligt som kulturellt, samtidigt det utvecklat mitt skrivande och gett mig en större självkänsla som skribent.

Liksom tidigare år så har mina resor haft stor inverkan på mig som person, det känns mäktigt när jag tänker tillbaka på att jag stått under Niagarafallet och att jag kramat ett Redwoodträd i Kalifornien. Jag kan fortfarande drömma om San Fransisco om nätterna och ibland får jag till mig dagdrömmar som ger mig en känsla av San Fransisco. Som alltid har det varit en mängd filmer som påverkat mig djupt, allt från filmerna på San Fransiscos gayfilmfestival till filmerna på Röda Kvarn här i Borås. Djupast intryck bland årets filmer har "The Fall" gjort, den är vacker och får mig att tappa andan, samtidigt som det är tragisk historia om en man som tappat tron på livet. Vackert men också mörkt, precis som året som nu tagit slut.


Kommentarer
Postat av: Anders

Bra Åke, men det är ju inte 2009 som närmar sig slutet.. :-) Gott nytt år.

2009-01-01 @ 03:00:17
Postat av: Åke Englund

Hej Anders :)

Pinsamt, var nog lite trött när jag skrev texten men tack för att du gjorde mig uppmärksam på det så jag kan ändra på det, kan ju inte börja det nya året med ett fel :)

God fortsättning på dig :)

/Åke

2009-01-01 @ 11:50:27
Postat av: Helen

Finns ett litet fel i "Religionsdialog på en tisdagskväll" som du skrev tisdag 4 november 2008, står tisdagskväll i oktober.. ;)

Nya året är till för att rätta gamla årets fel så man kan göra dom igen..? Gott nytt år på dig Åke =)

2009-01-05 @ 04:07:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback