Utskälld

Vissa dagar tycks allt drabba en på arbetet. När jag bytte om innan jag skulle börja arbeta så hittade jag en bärbar arbetstelefon i omklädningsrummet. Då oladdade och borttappade telefoner alltid är ett irritationsmoment på arbetet så bestämde jag mig för att sätta telefonen i sitt ställ. När jag står där med telefonen i handen så ringer den och jag svarar. Det är en kvinna som söker en vara som var slut sist hon handlade, jag kollar om vi har fått in den vilket vi inte har. Kvinnan blir allt argare under samtalets gång och hur jag försöker att förklara och be om ursäkt så blir hon bara argare och argare. Slutligen säger hon saker som inte lämpar sig här på bloggen och lägger därefter på luren utan att säga hej. Det var början på min arbetsdag, tala om att känna sig välkommen och uppskattad. Jag samlar mig och arbetar vidare. Efter en stund ropar man på mig då jag har telefon, innan jag tar samtalet blir jag varnad då det är en riktigt arg kund i telefon. Jag tar ett djupt andetag och ler samtidigt som jag lyfter luren. Återigen en kvinna som är arg, hon har fått dåliga varor och vi har tagit dubbelt betalt för en vara. Återigen får jag en utskällning men jag gör mitt bästa, lyssnar och visar förståelse, hoppar över de förklaringar som kan finnas och lovar att ordna allt. När kvinnan har öst ur sig all ilska så vände hon helt och hållet, jag fick höra att min röst var mycket trevlig. Hon skulle komma in senare under kvällen och jag lovade att hjälpa med att lösa allt. Innan kvinnan kom in så hann jag med att få ytterligare en utskällning, denna gång av en man som köpt en vara som var gammal, han fick en ny vara och gick iväg muttrandes. Jag försökte förklara och be om ursäkt men inget nådde fram. Det var verkligen en av de där dagarna. Senare under kvällen kom kvinnan som jag pratat med i telefon. Jag lyssnade på hennes historia ännu en gång, insåg att alla förklaringar till vad som hänt bara skulle skada, så jag lyssnade bara och gav henne pengarna tillbaka. Samtalet gick så bra och från att ha skällt ut mig så lämnade hon butiken med orden: Om jag varit 40 år yngre så hade jag bjudit ut dig!


Kommentarer
Postat av: Benny

Som tur är finns inte den perfekta människan (än), som aldrig gör fel. Du hade nog bara otur att dom dök på dig först. Känner jag dig rätt så skakar du nog av dig det rätt fort. Eller gör som jag lyssna, le o tänk "din idiot" ha de!

2008-08-07 @ 19:26:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback