Gamla rädslor

Jag har aldrig känt mig bekväm i gym och omklädningsrum. Det är en kvarlevande rädsla för att bli identifierad som homosexuell och utsatt för omgivningens ilska, rädslan är med största sannolikhet irrationell och skapad av mig själv. Men den finns likväl och lever inom mig vilket gör att jag aldrig känt mig särkilt bekväm i gym och omklädningsrum, samtidigt som jag kan tänka mig att rent logiskt så är andra människor antagligen omedvetna om min homosexualitet, bryr sig inte om att jag är det eller så är de mer obekväma än vad jag är utifrån sina egna föreställningar kring homosexualitet. Men vilket som så känner jag mig som regel ganska obekväm i gym och omklädningsrum så jag brukar undvika ögonkontakt och konversation med andra, vilket inte är alltför svårt på gymmet där jag går då alla där är ganska så inne i sin egen värld. Idag satt det emellertid en kille på motsatt sida av den maskin som jag använde, som började prata med mig samtidigt som vi tränade. Han handlar ofta av mig på jobbet så jag kände igen honom, han ser bra ut och är alltid glad och trevlig när han handlar av mig så jag samtalade med honom under resten av träningspasset, något som jag inte hade gjort i vanliga fall.
Jag gick och bytte om medans han fortfarande höll på och tränade så när jag duschat, bytt om och var på väg ut från träningslokalen så tittade jag in mot gymdelen för att se om han var kvar. När jag bytte om och tog på mig ytterkläderna så hade jag kopplat på mobilens radio så när jag vände mig om för att säga hej då till killen så kunde jag samtidigt höra radiorösten läsa ett stycke från en bok som recenserades i programmet. I samma ögonblick som jag ser killen i lokalen och han ser mig, så är allt jag hör texten som läses upp i radioprogrammet. I samma ögonblick som våra blickar möts och vi mimar varsitt hej till varandra över lokalen så säger radiorösten: synd att de är bögjävlar! Jag visste att killen inte kunde höra vad jag hörde men textraden som lästes upp snuddade vid alla rädslor som jag kan känna i gym och i omklädningsrum i synnerhet, det är otroligt vad starkt rädslor håller sitt grepp trots alla år som gått.


"Den ormbitne är rädd även för skuggan av ett rep"

-Arabiskt ordspråk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback