På min badrumsspegel

Var på kursen Självkänsla Nu och vi fick i uppgift att skriva ner fem saker vi var bra på. Helst skulle det vara saker som hade med den egna personens värde att göra, men det fick även vara saker som hade att göra med förmågan att prestera. Kursen handlar ju om  självkänsla, något som skiljer sig från självförtroende. Jag kände paniken växa och det kändes som om jag satt i skolbänken igen. Hur mycket jag än försökte kunde jag inte komma på fem saker jag är bra på. En av de andra i gruppen var färdig med sina fem saker och lade ifrån sig pappret och pennan vilket resulterade i det där så bekanta ljudet som skapar sådan prestationsångest hos mig. Ljudet av att de andra blir färdiga men det står helt stilla i huvudet och pappret är bländande vitt och rent. Kändes som att vara tillbaka i skolbänken igen.
Jag tog ett djupt andetag och stängde av allt omkring mig, stängde av alla ljud, blundade och tänkte för mig själv på hur andra ser mig. Vad förknippar andra med mig? Det första som jag kom att tänka på var att jag alltid ler. Yes, den första saken till mina fem saker. Jag är bra på att le. Jag fortsatte att tänka på vad andra förknippar mig med, och alla pratar ju med mig så där hade jag den andra saken. Jag är bra på att lyssna. Nu började jag känna mig tryggare när jag väl kom på saker. Ok, vad mer brukar folk säga om mig, jo, jag skriver bra när jag skriver insändare och debattartiklar så punkt nummer tre fick bli att jag är bra på att skriva. Hm, vad gör jag bra på jobbet tänkte jag för mig själv och jag kom fram till att jag kan prata med alla, ung som gammal, män och kvinnor, jag kan ju till och med kommunicera med en som är dövstum. Så nästa punkt fick bli att  jag har lätt för att prata med människor. Nu hade jag bara en punkt kvar och jag kom att tänka på en sak som någon skrivit i en kommentar här på bloggen, någon hade skrivit att jag är modig. Och när jag tänkte efter så kunde jag räkna upp en rad med saker som jag gjort som kräver lite mod. Jag har flyttat till helt nya städer för att börja om på nya arbeten, jag tar snattare regelbundet, jag står framför hela skolklasser och berättar om hur det kan vara att vara homosexuell. Så den sista punkten fick bli att jag är modig.
När vi alla skrivit ner våra punkter så fick vi läsa upp dem högt för de andra i gruppen. Det kändes nervöst att läsa upp punkterna men det kändes samtidigt mäktigt på något sätt. Att säga punkterna högt, att högt inför andra människor säga att det här är jag bra på, det kändes betydelsefullt. Och för att jobba ytterligare med självkänslan så ska jag ha listan med punkterna uppsatt någonstans där man ser dem varje dag så nu hänger följande lista på min badrumsspegel, listan får idag ersätta min tacksamhetslista då jag är tacksam för dessa punkter.

Jag är bra på/tacksam för:

1. Jaghar lätt för att le

2. Jag är bra på att lyssna

3. Jag är bra på att skriva

4. Jag har lätt för att prata med andra människor

5. Jag är modig

Kommentarer
Postat av: Tobias

6. Du är omtänksam
7. Du är rolig
, kan fortsätta ännu längre :)

2007-10-13 @ 00:24:05
Postat av: Åke Englund

Tack Tobias, du gjorde min dag med din kommentar! :)
/Åke


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback