Att avvika från normen

Jag fick idag höra att en bekant till mig hade tagit livet av sig. Det var ingen som stod mig nära och det var mer en bekant än vän, vi träffades inte så ofta och när vi träffades så var det alltid väldigt speciella samtal. Han var en lite annorlunda person som snabbt märktes, då hans sätt gjorde att man lade märke till honom. Han var snäll och gjorde ingen förnär men han var annorlunda till sättet vilket gjorde att många, däribland jag själv, då och då valde att kanske ta en annan väg eller hålla konversationen kort.
Jag har ofta funderat på att det kan vara jobbigt nog att "bara" vara homosexuell. Och jag kan tänka mig att det måste vara jobbigt att vara annorlunda på ett sätt som kanske gör att folk tycker att man är lustig eller jobbig. Men att vara både annorlunda på ett sätt som folk tycker är lustigt eller jobbigt och dessutom vara homosexuell. Det måste vara jobbigt även för den starkaste person. Nu vet jag inte vad som fick honom att ta livet av sig, och det är tragiskt i vilket fall som helst, men det blir extra tydligt att det inte är lätt att avvika från det vi kallar norm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback