Att ta ansvar för sin egen mänsklighet

Jag följer "Jonas & Musses religion" som går på SVT. Jonas Leksell och Musse Hasselwall har fått i uppdrag att på 60 dagar starta en egen religion. Efter 60 dagar skall de hålla en första ceremoni i religionens namn. Med tomma block, utan tro och utan någon egentlig kunskap om religion träffas Jonas och Musse för att dra igång arbetet. Jag har följt serien ett tag nu och även om den inte var så bra som jag hade hoppats, saknar lite djup, så tycker jag om serien. I serien kommer Jonas och Musse fram till ett antal trossatser varav den sjätte lyder som följer:


Du behöver inte rädda världen men varje gång du hjälper någon tar du ansvar för din egen mänsklighet. Börja med dom i din egen närhet. Att hjälpa kan vara så enkelt som att ge av din egen tid.


Vet inte riktigt varför den här trossatsen och uttrycket "ta ansvar för sin egen mänsklighet" i synnerhet slog an en sträng hos mig, men att ta ansvar för sina egna tankar, handlingar och drömmar är något som känns viktigt för mig just nu.

Idag är jag tacksam för:

  1. Att jag stod för min magkänsla och stod på mig vid en svår situation idag.
  2. Förändrade relationer som var smärtsamma under förändringen som fått mig att växa som person.
  3. Allt jag lär mig under intervjuer med arbetssökande på arbetet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback