Vi har kommit så långt samtidigt som det är så långt kvar.

Jag har pratat med en lärare om en lämplig film att visa på lektionstid som tar upp homosexualitet och jag föreslog filmen ?Touch of Pink? som jag såg för några år sedan när den kom ut på bio, hade ett positivt intryck med mig av filmen som är en komedi och vi kände båda att detta var en lämplig film att visa. Idag var läraren inne på jobbet och handlade och hon berättade att när hon visade filmen och det blev en scen med de två männen som hade huvudrollerna och de båda hade bara överkroppar så blev det för mycket för några killar i klassen som valde att lämna salen för att de inte klarade av att se detta.

När jag gick till RFSL i lördags för att träffa några vänner möttes jag i trappan av några ungdomar som stod i trappen och ropade Dö bögjävlar! till mig och mitt sällskap.

Jag samtalade med en vän idag på jobbet som berättade att en homosexuell kille på hans arbetsplats valt att byta arbete och flytta från Borås till Göteborg efter att det kommit fram på hans arbetsplats att han är homosexuell.

Dessa händelser får mig så kontemplativ och jag känner att det finns så mycket kvar att jobba med, så mycket grundläggande saker som man tror att man är färdig med. Att inte kunna gå till ett gayställe utan att bli utsatt för att folk ropar efter att man ska dö för att man är homosexuell, att man inte ska kunna med att se en enkel kärleksscen mellan två män när man inte reagerar på en kärleksscen mellan en kvinna och en man, att man inte ska kunna arbeta kvar på sin arbetsplats efter arbetskompisarna fått veta att man är homosexuell.

Vi har kommit så långt samtidigt som det är så långt kvar.

 

Dagens låt är Love is Stronger Than Pride med Sade


Kommentarer
Postat av: Benny

Information tror jag är det enda sättet att hålla ner homofobi. Det skrivs oftast om homosexuella bara när det har skett en missh. eller nåt liknande. Den lilla info man får i sådana artiklar är oftast negativ. Det påverkar folks syn på homosexuella.

2007-05-25 @ 08:04:07
Postat av: Åke Englund

Även om jag inte längre fokuserar på bara homosexualitet så funderar jag mycket på vad som behövs, vad man kan göra för att "göra skillnad", för att kunna påverka människor och deras syn på homosexuella, det finns så mycket kvar att göra. det stora arbetet har bara börjat.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback