Ett förlorat ögonblick

Jag har under flera år skrivit insändare, debattartiklar och repliker på andras texter. Nästan utan undantag har jag skrivit om homosexualitet, homosexuella och homosexuellas rättigheter. Samtidigt som jag brinner för just dessa ämnen så brinner jag även för att skriva repliker där jag plockar sönder motståndarsidans argument. En del publiceras, en del gör det inte.

Fredagen den 11:e maj var det med en text om Kyrklig vigsel av Patric Stockhaus som var ganska kort och jag fann en utmaning i att skriva en spegelvänd text sedd från synvinkeln att om man utövar myndighetsmakt så ska man inte kunna välja bort att utöva detta när man inte vill på grund av att man inte erkänner vissa människors lika rättigheter. Jag har även, efter mycket funderande, kommit fram till att det bästa är att ingen religion får myndighetsmakt och att alla religioner behandlas lika så jag hade även detta som ståndpunkt. En annan utmaning förutom att skriva en spegelvänd text var också att försöka att skriva lika kort text som Stockhaus och använda identiska uttryck fast för att motivera mina argument.

Det tog dock mer än en vecka innan den publicerades så det känns som om ögonblicket har gått förlorat, om någon har läst Stockhaus text så måste de också komma ihåg den och koppla ihop den med min och inse vad jag velat få fram. Jag är själv nöjde med texten men den förlorar så mycket på att inte kopplas ihop med Stockhaus text, det känns som att ögonblicket gått förlorat.

 

Dagens låt är Sinner Man med Nina Simone


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback