Drakar i skymundan

Under flera år har jag följt årstidens växlingar genom att stå i kassan på Ica. I en av kassadiskarna står man med utsikt mot Hötorget och i blickfånget finns en fontän med en staty i som jag tror föreställer Sankt Göran och draken. När jag står i denna kassadisk och väntar på att kunderna ska får fram sina plånböcker, hitta sina Ica-kort och leta efter växel i botten sina fickor så brukar jag söka ett inre lugn och låta blicken vila på denna fontän och följa den under årstidens växlingar. På sommaren kan men se vattenstrålarna skimra i solskenet, på hösten stängs vattnet av och fontänen fylls med granris, under de få dagar som vi har snö i Borås täcks Sankt Göran av ett tunt snötäcke för att under våren åter titta fram med hjälp av den varma vårsolens strålar. Nu har jag upptäckt att någonting har hänt för jag kan inte längre se fontänen lika bra, en busskur står i vägen men jag har fått för mig att busskuren alltid stått där den står nu och de kan inte ha flyttat fontänen under ombyggnaden av torget, eller? Jag kan fortfarande se fontänen men den skyms av busskuren och jag kan inte längre vila tankarna på utsikten av Sankt Göran som kämpar för att rädda en hel stad och en prinsessa från draken när jag står i kassan på Ica, långt från att rädda någon stad, eller prins för den delen.

 

Dagens låt är I Want You med Madonna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback