Verktyg för att klara en jobbig kväll

Häromdagen skrev jag om glädjen med mitt arbete, idag har jag hamnat med ett magplask i den verkliga världen. Det har verkligen varit pest och pina att jobba idag. Jag har verkligen fått jobba med att inte släppa ut vad jag känner och tycker så nu sitter jag här framför datorn och belönar/tröstar mig själv med en låda Ben & Jerrys glass med Cookie Dough. Glass med kakdeg, bara det tycker jag säger en del om nivån på min irritation? Nåja ska försöka att äta bara halva förpackningen tänkte jag, någon måtta får det vara.

För att stå ut har jag kört med en affirmation, tagit inspiration från en film och levt efter ett ledarbudord som jag läst någon stans.

Affirmationen, som jag kopierat och gjort om från en bön, har jag kört med när jag blivit arg på saker som jag inte kan påverka eller som inte är mitt fel. Min affirmation vid dessa tillfällen har varit: Jag har sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

Inspirationen från en film är från Batman Begins och jag har tänkt på den varje gång något inte fungerat eller något varit fel. Det är egentligen en frågeställning tagen från den filmen som är min inspiration. I filmen ställs nämligen frågan: Varför faller vi? Svaret på den frågan är: så att vi kan lära oss att resa oss upp igen. Så varje gång något inte fungerat eller något varit fel så har jag istället för att bara falla (dvs. bara bli arg) så har jag lärt mig att resa mig upp (dvs. hur fixar jag det som inte fungerar och jag har antecknat både det trasiga och en möjlig lösning).

Ledarbudordet som jag levt efter under kvällen har varit: Vi lär ut i allt vi gör! Så istället för att prata med den arbetskompis som jag jobbade med ikväll, och som jag i vanliga fall hade pratat med så tänkte jag efter och sa till mig själv: Jag lär ut i allt jag gör! Vad skulle han lära sig av att jag vällde ur mig min irritation? De svar jag kom fram till var att han inte skulle lära sig respekt och värdskap så jag höll tyst och tänkte för mig själv. Jag lär ut i allt jag gör.

Tänk vad en affirmation, lite inspiration och ett budord kan göra. Jag klarade mig genom en jobbig kväll, stänger förpackningen med glass och tar mig en dusch innan jag lägger mig.


Kommentarer
Postat av: Helen

Det låter bra Åke, men om din arbetskompis kanske inte visste vad han gjorde för fel och vad han borde gjort istället? Och att visa honom vägen och få honom att känna gemenskap kan ju också vara värdskap?

2007-08-06 @ 04:36:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback