Att svara eller inte svara...

Idag var min replik på Simon Asks text med i Borås Tidning, samtidigt var Samuel Teglunds svar på min replik med. Känner mig nöjd med min replik på Asks text men känner mig mest trött på Samuel Teglunds replik. Har inte bestämt mig för om jag ska skriva något tillbaka, får ta någon dag på mig för att bestämma mig för hur jag ska göra.


Här är texten jag skrev som var med i Borås Tidning idag:

Simon Ask anser (BT 13/8) att man, som på det kristna fristående Andreasgymnasiet, ska undervisa att homosexualitet är en synd. Enligt Ask är detta religionsfrihet. Ask kallar homosexuella för sexuellt avvikande och abnorma. Han hävdar att homosexuella vill ha särskilda rättigheter till adoption, äktenskap och insemination.

En del, som exempelvis Ask, klarar inte av att anpassa sina tolkningar utifrån den tid vi alla lever i och ta in samhällets utveckling, utan väljer aktivt att kränka, missakta och särbehandla exempelvis homosexuella utifrån sin religion. Något man tidigare gjort för att legitimera slaveri, antisemitism och inskränkningar av kvinnors rättigheter. Detta är en del av homosexuellas vardag. Men att lära ut det i skolan till barn och ungdomar, är det religionsfrihet? Man skapar då en grogrund för trakasserier, mobbning och diskriminering av homosexuella. I religionsfrihetens gränsland pågår en ständig dragkamp om vad som ska accepteras i trons namn. Ask har valt sida med tydlighet när han väljer att kalla homosexuella för abnorma och avvikande.

Ask har av någon anledning fått för sig att homosexuella vill ha särskilda rättigheter. Vad homosexuella kräver är att homosexuella ska ha samma rättigheter som heterosexuella. Detta uppnår man bäst genom att homo- och heterosexuella behandlas lika inför lagen och ges samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

 

Idag är jag tacksam för:

 

1. Jag är tacksam för berömmet från Christian för hur jag formulerar mig när jag skriver.

 

2. Jag är tacksam för ögonblicket av avslappning och den stund av lugn och ro jag fick idag på Prana Spa, jag hittar mer av mig själv under vilan där.

 

3. Jag är tacksam för att jag blir bättre och bättre på att säga nej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback