Biblar på hotelrum

Scandic Hotels har bestämt sig för att ta bord biblarna som de har på sina hotellrum. Istället har de sett till att det finns heliga skrifter från de tre stora religionerna kristendom, islam och judendomen till utlåning i receptionen. Själv tycker jag att det verkar högst rimligt att göra på detta vis och ser det som en förbättring och berikning av religiös mångfald. Samtidigt har jag aldrig kunnat förstå varför man ska ha biblar på hotellrummen, har funderat på detta under flera år så jag tycker att ta bort biblarna i hotellrummen verkar vara en rimlig och konsekvent handling med utgång från att vi lever i ett mångkulturellt men också sekulariserat samhälle utan statskyrka och därigenom en av staten sanktionerad religion. Detta har dock skapat debatt och rejäla angrepp från fundamentalistiska kristna som talar om kristofobi, vilket jag tycker är att överdriva och att spela på offerrollen. Har pratat lite med folk i min omgivning om detta och försökt att få svar på frågan: varför ska man ha biblar på hotellrummen? Och jag har inte fått en förklaring som jag kan köpa. Känner att detta kan vara material till en debattartikel i Borås Tidning? om inte så för att sätta ord på mina tankar och formulera mina tankar konstruktivt. Dessutom har jag bestämt mig för att bo på Scandic Hotel i lund när jag åker dit till helgen, pengar styr världen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback