Viktiga årtal genom mitt liv

Jag förstod att jag var homosexuell när jag var 10 år. Jag inte satte ordet homosexuell på mig själv, jag ville inte förlika mig med mina känslor och tanken på att berätta för min omgivning om mina känslor var inget alternativ. Men jag var helt på det klara över mina känslor. Under de kommande 10 åren levde jag med min hemlighet, gjorde trevande försök att hitta en identitet som stämde överens med mina känslor. Levde med en ständig rädsla för vad som skulle hända om jag berättade eller kanske ännu värre, vad skulle hända om någon kom på mig, om någon avslöjade mig. Modet att vara helt öppen om vem jag är uppbådade jag först när jag fyllt 20 år. Under de 20 första åren av mitt liv hade det skett en rad förändringar som skulle påverka min, och andra homosexuellas situation. När jag var 2 år uttalade riksdagen att homosexuell samlevnad är en från samhällets synpunkt fullt acceptabel samlevnadsform. När jag fyllt 7 år infördes samma åldersgräns, 15 år, för sexuella förhållanden för såväl homo- som heterosexuella. När jag fyllt 8 år avskaffade Socialstyrelsen homosexualitet som sjukdomsbegrepp. När jag fyllt 16 år förbjöds näringsidkare och myndighetspersoner att diskriminera homosexuella. När jag fyllt 17 år infördes lagen om homosexuella sambor. Den gav sambor av samma kön i stort sett samma rättigheter och skyldigheter som heterosexuella sambor.

När jag vid 20års ålder började komma ut för familj, vänner och bekanta engagerade jag mig även politiskt i RFSL och började arbeta för att ge homosexuella samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter som heterosexuella. Gick en kurs i att prata om homosexualitet med skolelever, svetten rann längs ryggen den första lektionen men gissa om jag var stolt efteråt. Intervjuades för lokaltidningen om hur det är att vara homosexuell, gjorde mitt första tv-program. Började skriva insändare och debattartiklar. Sedan dess har en rad reformer genomförts för att ge homosexuella samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter som heterosexuella. Mitt intresse för dessa frågor har aldrig sinat även om jag brottats med vilka verktyg jag vill använda för bidra till detta och i dagsläget är denna blogg mitt verktyg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback